Přidej
příběh
The Tap Tap poprvé
13.9.2025 | Středočeský kraj | redakce VOZEJKOV

Řidič VegaTour Milan: Práce jako poslání

Milan Metelka je již třetím rokem dispečerem a řidičem bezbariérové dopravy ve společnosti Vega Tour. Již z předchozího zaměstnání má bohaté zkušenosti s bezpečnou a spolehlivou přepravou klientů s pohybovým omezením. Jeho hlavní náplní práce je zajištění koordinace jízd tak, aby byla doprava efektivní a komfortní pro všechny cestující. Vzhledem k tomu, že zná nejen provozní práci dispečera, ale příležitostně vykonává i funkci řidiče, významně přispívá k hladkému chodu provozu bezbariérové dopravy v rámci VegaTour.

Jak jste se dostal do VegaTour?

Přišla ke mně nabídka od bývalého kolegy, se kterým jsme jezdili, dělali tu stejnou práci, u jedné ze dvou společností, které zabezpečovaly tuto službu v předchozí veřejné zakázce. 

Jste dispečer i řidíč, žijete tedy dvojí život! Co je na tomhle propojení rolí největší výhoda pro klienty?

Pro cílové klienty, kteří využívají tuto službu, snad toto spojení dispečera a řidiče nic moc neřeší. Je pravda, že za ty roky, kdy jsem pro tuto službu jezdil, značnou část klientů znám a občas se stane, že se mi ozvou s nějakou svou potřebou. Já jsem zde především pro naše řidiče a auta. Aby měl kdo klienty odvézt a také čím. Je pravda, že řidiči na mne, díky tomu, že jsem jezdil mnoho let u předchozí společnosti a dva roky u VegaTour, pohlížejí trochu jinýma očima.

Řidič a dispečer VegaTour Milan XYZ u jednoho z menších vozů.


 
Musí řidič VegaTour projít nějakým školením? Určitě dbáte na bezpečné upevnění a asistenci při nástupu či výstupu?

Každý nový zájemce je nejdříve obeznámen s touto prací zevrubně, nanečisto, pokud má i nadále zájem, vezme se do auta a vysvětlí se mu způsob upínání klientů, vozíků, prostě bezpečnost. A také způsob jízdy, především s klienty na invalidním vozíku. Dále pak absolvuje několik zaškolovacích jízd s některým naším zkušeným a déle sloužícím řidičem, který nového zájemce nechá i řídit, abychom viděli, jak vede vozidlo. A když je vše v pořádku, teprve pak se se zájemcem podepíše pracovní smlouva. Zpravidla nejdříve na dohodu, abychom si nového řidiče odzkoušeli, a pak je mu nabídnut pracovní poměr na HPP. Nejde pouze o bezpečnost, ale také o přístup a chování ke klientům a jejich rodinným příslušníkům

Kolik máte uzpůsobených vozů a podle čeho volíte jejich nasazení?

Máme 25 velkých vozů, s kapacitou pojmout minimálně tři invalidní vozíky a další klienty na sedadlech, a 5 malých vozidel, které každé pojme pouze jeden invalidní vozík a jednoho až tři chodící klienty. O nasazení vozů rozhoduje centrální Bezba dispečink, u kterého si klienti objednávají svoje požadavky.
 
Jak probíhá objednávka a kalkulace: co je dobré si připravit, aby vše klaplo (počet vozíků, typ, doprovod, časové okno, bezbariérovost cíle)?
Způsob objednání klientů k dopravě je možný e-mailem nebo telefonicky, dispečink preferuje e-maily. V objednávce je uveden počet chodících klientů, počet vozíků a také fakt, zda klient bude mít doprovod. Kalkulace je již hotová dle ceníku. Časové okno je odvislé od nahlášené adresy nástupu a výstupu klienta, tedy cílové zastávky a od aktuální možnosti a prostoru vytíženosti vozidel. Bezbariérovost nástupního a výstupního místa si klient řeší sám. Řidiči pomáhají s dopravou k domu, s dveřmi u domu, do stacionáře, do školy…
 
Od roku 2022 spolupracujete s BEZBA dopravou. Co to v praxi přineslo – třeba v dostupnosti vozů, rychlosti služby nebo komfortu?

Mojí stávající náplní práce je především spolupráce s naším autoservisem a kolegy dispečery, tedy popsání stavu vozidel, jejich včasné předání na servis a kooperace s kolegy dispečery v rozdělování vozidel na jednotlivé sloty. Mohu ale říct, že naše spolupráce je na velmi dobré úrovni

Pojďme k zákulisí provozu: jak řešíte situace typu nefunkční domovní výtah?

Pokud výtah nefunguje ve speciální škole, stacionáři, mají zaměstnanci těchto zařízení připravena náhradní řešení, o kterých informují řidiče, kteří přivedou klienta a oni s nimi spolupracují. Pokud nefunguje výtah na soukromé adrese, řidič se to, zpravidla nedozví, pokud není klientem požádán o pomoc se zavezení či dovedením k výtahu. Pak si to klienti musí vyřešit sami. V případě, že řidič je ještě přítomen, domluví se s klientem na náhradním řešení, a to pak musí konzultovat s dispečinkem Bezba, který rozhodne, jaký bude další postup. Rozhodně se nestane, že by klient zůstal bez pomoci
 
Jezdíte i pro známé organizace a kapely, můžete prozradit, pro koho?

Tato služba je primárně využívána pro handicapované klienty, případně organizace, jejichž činnost má s těmito klienty nějakou spojitost, například Paraple či Život 90, ale vozíme například i The Tap Tap.

The Tap Tap podruhé. 

Bezpečnost a spolehlivost jsou prý vaše klíčové hodnoty. Jak často kontrolujete plošiny a kotvicí systémy?

Ano, to máte, pravdu, bezpečnost je prvořadá Vozidla procházejí pravidelnými prohlídkami dle zákona, tedy STK vozidla 1× za dva roky, STK plošiny 1× ročně. Samozřejmě, že je pravidelně kontrolován i technický stav a řádné servisní prohlídky dle – výměny olejů, kontrola brzdového systému a podobně. Upínací či kotvící systémy mají řidiči v rukou každý den několikrát, takže, de facto, probíhá průběžná kontrola

Z vašeho pohledu řidiče: která místa v Praze a Středočeském kraji jsou pro vozíčkáře nejpřátelštější – a kde naopak narážíte na překážky?

Dovolím si tedy vaši otázku rozdělit: Z pohledu řidiče je staré centrum Prahy dost velkým úskalím – úzké a auty přeplněné ulice, množství chodců a také velké množství značně neukázněných uživatelů elektrokoloběžek. Takže obchvaty, spojky, výpadovky, to je jiná liga, tedy ne ve špičce,  ale naší řidiči vše zvládají bravurně. Až se mnohdy sami diví, kam všude se s těmi „krabicemi“ vešli

A teď pohled vozíčkáře. Městečka a obce na okrajích Prahy a Středočeského kraje nejsou tak zatížena provozem, chodníky bývají dost široké, takže uživatelsky přívětivé. Ale i Praha za ty roky, co se v ní pohybuji s klienty, dost zapracovala například na vylepšení nájezdů na chodníky, vjezdů do obytných domů, do obchodů. I kvalita povrchů chodníků se vylepšuje

Kdybyste měl dát budoucím zákazníkům jednu praktickou radu, aby cesta proběhla co nejpohodlněji, jaká by to byla? 

Včasné objednání cest – máte-li někde být na nějaký stanovený čas, raději si cestu objednejte s časovou rezervou
Při cestě tam si rovnou objednejte i cestu nazpět. Kapacita aut je značně vytížena, proto prosím klienty, stávající i nové včetně budoucích o trpělivost a shovívavost. Dispečeři se VŽDY snaží vyjít klientům maximálně vstříc, řidiči dělají, co mohou, aby každého klienta Bezba dopravy bezpečně a pokud možno včas, dopravili, kam potřebuje. Ale vzhledem k velmi silnému provozu ve špičkách je to mnohdy nadlidské úsilí a klienti se pak na řidiče zlobí. Proto je potřeba i trocha trpělivosti.

A na závěr – na čem vám v této práci nejvíce záleží?

Na spokojenosti klientů. Přestože se s nimi teď už osobně stýkám méně, přesto je to požadavek číslo 1. Spolehliví a řádně vyškolení a zodpovědní řidiči, spolehlivá a bezpečná vozidla... Vždy vidím ty klienty čekající před domem, mámy s kočárky, jak s důvěrou předávají své handicapované děti naším řidičům.

Myslím, že je to skvělá služba, kterou ani nelze penězi zhodnotit. Vidím třeba klienty, kteří z důvodu svého zdravotního omezení mohou i nadále, v rámci možností, prožívat své životy tak jak byli zvyklí – mohou do kina, do divadla, za svými dětmi, vnoučaty, mohou se navštěvovat mezi sebou. Často jsem od klientů slýchával, že jsou za tuto službu velice vděční, že jinak by museli sedět doma, občas se nechat odvézt sanitkou a jinak se dívat z okna na ulici…

Prostě je to fajn. A musím říci, že většina řidičů tuto svojí práci, nebere pouze jako práci pro výdělek, ale trochu jako poslání.

The Tap Tap potřetí.

Foto: archiv VegaTour

Rozhovor vedl: Jan Spěváček

Přidej komentář
banner-handy.jpg
banner-vozejkov-akcevoziky-550x160px.jpg