Roman Vovesný: Nikdo mi NeoRide zatím nehodil na hlavu
Jaká byla Vaše životní cesta před tím, než jste začal řešit „kolečko navíc“?
Docela dlouho jsem si vystačil s Legem a Merkurem. Bavilo mě skládat stroje. Strojařinu jsem vystudoval. Po škole jsem se pustil do velké strojařiny a šel dělat nákladní auta. Byla to sice jen malá Avia, ale škola po škole to byla perfektní. Avii koupila indická automobilka Ashok Leyland, protože potřebovali novou malou kabinu. Koupit Avii bylo totiž levnější než vyvinout novou kabinu. Naší Avii se jim zachránit nepodařilo.V Indii ale jezdí upravená Avie jako Hero (Hrdina). To byla malá vsuvka.
Pak jsem pracoval na vývoji různých strojů v Čechách i v zahraničí. Brzy mě napadlo, že bych se chtěl pustit do něčeho vlastního. Pozoroval jsem svět a přemýšlel co bych mohl sám dělat.
Přídavný ryze český pohon NeoRide sluší každému vozíku.
Měl jste někdy v životě pocit, že máte o kolečko víc?
Pocit že jsem se zbláznil jsem měl vícekrát, když jsem se zasekl s NeoRidem. Že namísto moření se s něčím vlastním bych měl radši dělat kariéru v korporátu.
Kdy a proč Vás napadlo začít se věnovat problematice přídavného pohonu?
Když jsem v pražské kanceláři zahraniční firmy zjistil, že mám špatný pas, rozhlížel jsem se kolem sebe co bych mohl dělat samostatně. Na vlastní vesmírný program jsem neměl a za lepení k silnici se tenkrát neplatilo. Tak jsem hledal něco mezi. Pracovně jsem byl často v Anglii, kde už tenkrát jezdilo hodně lidí na různých malých vozítkách. To mě asi inspirovalo dívat se tímto směrem. Přídavný pohon, který jsem chtěl udělat na začátku, byl hodně jiný než NeoRide.
Jak to celé prakticky začalo, jaké byly první fáze?
Mnoho vody uplynulo v řece času od nápadu co udělat až do dnešního dne. Jako mladík jsem měl nápad, ale trvalo mi několik let než jsem na zahrádce u piva udělal tu správnou skicu. Našel jsem geometrii, podle které by se dal celý přídavný pohon složit pod sedačku vozíku. Pak se to rozjelo. No a teď mám v garáži pokročilý prototyp tohoto pohonu. Ale bude to chtít nějakou práci a hlavně zhodnocení, jestli má takový pohon v dnešní době smysl dodělávat.
Kdy a jak vykrystalizoval název NeoRide?
NeoRide se vymyslel po zpochybnění původního jména Panda. Pandu jen tak nadhodil designer. Bavili jsme se o stroji s čínskými vnitřnostmi. Jára řekl „píšu si Panda“ a chvíli tohle jméno vydrželo. Panda byla odvozená ze stroje Strongy.
Strongy je fakt silný stroj s českou řídící jednotkou a motorem. Na stávajícím prototypu Strongy musíme doladit motor a pak ho dotáhnout do výroby.
A zpátky k tomu jak z Pandy vznikl NeoRide. On NeoRide se nebude vyrábět jen v Čechách. Našel jsem parťáka ve světě, který momentálně staví NeoRide upravený pro svůj trh. Jména jejich strojů začínají Neo…
Jak dlouho trvala část výzkumu, tápání a hledání?
Na začátku jsem měl v hlavě myšlenku a občas jsem si maloval. Pak jsem měl naskicovaný potenciálně funkční mechanismus a koupil jsem na Alibabě sadu pohonu pro koloběžku s motorem 8", abych se nakopnul a začal něco dělat. Začátkem roku 2017 jsem postavil funkční demostrátor skládačky, tedy skládacího pohonu. Protože se nápad líbil, začal jsem pracovat na pokročilém designu a hledat motor pro výrobu. Motory na trhu měly tenkrát 16Nm. To jelo jen po rovině. Našel jsem český motor, který se dal s úpravami použít . A tam jsem si založil na největší časový zásek. Chtěl jsem totiž řešit dvě věci najednou – speciální rám a silný motor.
Tak jsem po práci konstruoval, testoval a párkrát jsem vývoj poslal proti zdi. Osahával jsem si samostatně slepé uličky, abych po několika měsících práce mohl oznámit světu: „Tudy ne přátelé!“ Taky se nám narodila holčička, která si chtěla hrát s tatínkem. A času ubylo. Ale vydržel jsem a pracoval dál. Povedlo se! V červnu jsem dovezl 2 stroje NeoRide do Strojírenského zkušebního ústavu v Brně pro ověření splnění zákonných požadavků a udělení certifikace potřebné k prodeji.
Pohon NeoRide trvalo vyvinout pořádně dlouho. Stále je v režimu testování.
Co byl největší oříšek?
V poslední době to je určitě čas. K práci na vývoji stroje přibyla certifikace a prezentace pohonu. Pár strojů mají lidé půjčené a na další zájemce se těšíme. Zatím každý potřebuje pohon nějak upravit. Jednou dáme veškeré ovládání na pravou ruku. Jinde řešíme úpravu rámu pro opěru nohy s protézou. Upravujeme montážní rám pohonu pro různé rámy vozíků. K tomu se dodělává dokumentace pro certifikaci. A snažíme se dát lidem o našem pohonu vědět. Móóóóc různorodé práce v tento čas.
Těch technických oříšků jsem nejvíce louskal na skládačce. Tedy pohonu co se dá složit pod sedačku vozíku. Uvidíme, jestli to bylo jen drahé konstrukční cvičení, nebo ho doděláme do výroby.
Co patenty a povolení a vůbec úřední část celé věci?
Teď řešíme certifikaci pro evropský trh. Koncem srpna bysme měli mít CéÉčko. V každém státě pak budou nějaká další pravidla, jejichž splnění budeme řešit s dealery.
Patentovat jsem chtěl skládačku. Mně se nápad zdál dost inovativní, ale úředník byl jiného názoru. Nechtěl jsem se s ním hádat. Chtěl jsem se soustředit na rychlé uvedení stroje na trh. Navíc, jak jsem studoval patenty, tak jsem zjistil, že stačí malá změna – a hned je nový patent. Řekl jsem si, že jestli je můj nápad dobrej, tak ho někdo snadno opíše s malými úpravami a bude prodávat taky.
Možná by za nějakou ochranu stála úprava terénní varianty NeoRide Cross umožňující rychle změnit jízdní výšku pro jízdu po silnici a v terénu (výšku předních koleček vozíku). Ale to by bylo stejný. Jestli se to ukáže jako dobrý nápad, tak někdo stejnou funkci svého stroje zajistí trochu jinak a prodává.
V jaké fázi se nacházíte nyní?
Jdeme z garáže na trh (smích).
Chcete něco vzkázat čtenářům Vozejkova?
NeoRide si pár lidí vyzkoušelo a nikdo mi ho zatím nehodil na hlavu (úsměv). Lidi říkají, že je vidět, že u toho někdo přemejšlel. Jako tenkrát když jsem šel dílnou a Fanda na mě z rozestavěné frézky zavolal: „Romane, to jsi dělal ty?“ Trochu s obavami jsem se přiznal. „To se pozná, to funguje,“ dokončil Fanda.
NeoRide dolaďujeme, doplňujeme smysluplné funkce a vybavení dle návrhů a požadavků lidí. Můžete se ostatně také zapojit do vývoje (úsměv).
Neotálejte! Zavolejte a domluvte si zapůjčení pohonu. V létě se dá jet na tolik výletů! Na našem YouTube uvidíte, že vás NeoRide sveze dál než pro rohlíky do sámošky.
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCq4OlbMRsNNHSYhrs-Mr2yA
Web: https://koleckonavic.cz/
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=61550785606591
Pan Radek – jeden z testerů pohonu NeoRide.