Přidej
aktualitu
myenergi-4syuf9mvwju-unsplash.jpg
16.12.2022 | redakce VOZEJKOV

Bezbariérovost nabíjecích stanic? Čirá iluze

Společný test redakce Aktuálně.cz a časopisu Můžeš ukázal, že s lidmi na vozíku současná podoba dobíjecích stanic vesměs nepočítá – jen na polovině z deseti navštívených nabíječek v Praze a okolí by handicapovaný motorista mohl doplnit energii, aniž by si k tomu musel přivolat pomoc, psal novinář Jakub Stehlík v říjnu 2022 na Aktualne.cz.

Stehlíkův článek vhodně konstatoval, že tankování běžného paliva na benzinových pumpách je pro lidi na vozíku banální záležitostí – nemusí při ní zpravidla ani opustit auto, stačí si přivolat obsluhu, jež bývá na většině pump k dispozici. Ne tak ale u dobíjecích stanic elektromobilů, které často stojí na opuštěných místech nebo v rozích parkoviště. A když už je stojan součástí areálu benzinové pumpy, pak obvykle mimo dosah jejího zázemí. Tady vozíčkáři nikdo nepomůže, ledaže by byl nablízku někdo ochotný.

Příklad špatné praxe

Místa ke stání mají standardní šířku, což průjezd vozíku širokého 60 centimetrů ztěžuje. Největší problém je však samotný přístup k nabíjecí stanici. Ta stojí na vysokém soklu lemovaném zámkovou dlažbou, k jejímuž dosažení je však nutné překonat ještě obrubník. A to je v tomto případě pro vozíčkáře prakticky nemožné. „Samotný obrubník by takový problém nebyl, pokud by za ním následoval prostor, na kterém by bylo možné vozík bezpečně dobrzdit. Ten tady ale není, vjel bych do trávníku a hrozilo by, že se převrátím,“ komentoval situaci tester z článku Štěpán Beneš. Podobných příkladů z praxe je v článku uvedeno ještě několik.

Častý problém představuje, kromě uzounkých uliček mezi auty, obrubník.

Příklad dobré praxe

Nicméně i výjimky se najdou, byť nečetné. Článek zmiňuje zkušenost se stanicí u supermarketu Lidl v Horoměřicích. U tohoto řetězce bývají jednotlivá místa pro stání oddělena vyznačenou uličkou, a tím jsou mimořádně široká. Další příklady pohodlného nabíjení v podzemních garážích nákupního centra v pražských Nových Butovicích a u nedalekého hotelu Volcano jen potvrdily náš poznatek, že pokud o stavebních úpravách v okolí stanice rozhoduje soukromý majitel, a ne obec či městská část, dopadne výsledek lépe.

Jak by to třeba mohlo vypadat...

Evropské normy jsou přitom dobře dostupné

Dobrý návod, jak přistupovat ke stavbě dobíjecích stanic se zřetelem na vozíčkáře nabízí současný newsletter ESCIF (European Spinal Cord Injury Federation), jenž odkazuje na tematickou webovou stránku http://www.escif.org/accessible-charging-project/ – zde jsou k dispozici technické manuály (švédsky, německy, anglicky), jak bezbariérové nabíjecí elektro stanice stavět.

Především však, pokud budeme myslet do budoucna na plánovanou obměnu motorových vozidel ze spalovacích motorů na elektromotory, není možné nemyslet ani na naše méně mobilní spoluobčany, jimiž se během života může stát každý z nás.

 

Zdroj informací i fotografií: Aktualne.cz

Zdroj náhledové fotografie: Unsplash.com

Přidej komentář
banner-handy.jpg
cpv_banner-3-2.jpg