Přidej
aktualitu
_dsc4420.jpg
10.8.2025 | Celá ČR | Štěpán Beneš

Darujeme, ale také získáme…

Docela náhodou se ocitnu před obchodem Hvězdný bazar v Praze. Podle přitažlivých vitrín škrtnu hned ve výčtu možností „second hand“. A za chvilku mě uvnitř obchodu obsluhuje z vozíku jedna z asistentek prodeje. Slogan „Kdo sem jednou přijde, vrátí se“ má do puntíku pravdu. Je jako šitý pro Hvězdný bazar – a ode dneška jde o dobrou nákupní adresu také pro mne.

Text: Michaela Zindelová
Foto: Milan Jaroš

Čekají na mě ve třech: Nikola Zacharová, manažerka prodejen Hvězdného bazaru, Dominika Hladká, pracovnice odpovědná za vzhled prodejny (v odborném názvosloví visual merchandiserka), a Petr Pokorný, asistent prodeje, kteří zároveň patří mezi tváře prodejen. Projekt Hvězdného bazaru je hodně zajímavý, je o čem mluvit – ať už z pozice zdejších zaměstnanců nebo dárců a kupujících.

Jakou cestu mají za sebou provozovny z projektu Hvězdného bazaru?

Nikola Zacharová (dále Nikola): Hvězdný bazar je jedním z projektů České asociace paraplegiků – CZEPA, která působí v České republice již více než třicet let. Tato organizace se dlouhodobě zaměřuje na podporu lidí s handicapem a vytvořila několik projektů, které jim mají pomoci. Hvězdný bazar funguje již dvanáct let a v současnosti má v Praze dvě pobočky. Nápad přinesla Alena Jančíková, ředitelka CZEPA, která se inspirovala v Anglii, kde viděla několik podobných obchodů, tzv. charity shopů. Po návratu do Česka začala budovat podobná pracoviště, která nejenže pomáhají lidem s handicapem, ale také podporují ekologickou udržitelnost a znovuvyužití oblečení.

Dominika Hladká (dále jen Dominika): Chtěla bych jen doplnit, že zpočátku to tady fungovalo především jako tréninkové pracoviště pro vozíčkáře. Dnes už tady nepracují jen vozíčkáři, ale máme kolegy i s jiným druhem handicapu.

Nikola: Ano, pomáháme lidem po úraze, aby nezůstávali izolovaní sami doma. Prostřednictvím projektu jim nabízíme smysluplnou pracovní příležitost, která jim umožní získat zpět sebedůvěru, pracovní návyky a nové dovednosti. Jakmile jsou připraveni, podporujeme je v přechodu na otevřený pracovní trh.

Jaké oblečení nabízíte?

Nikola: Naše obchody se zaměřují na tři hlavní směry. Prvním z nich je prodej darovaného oblečení. Jeden z našich kolegů, konkrétně aranžér, oblečení pečlivě třídí a to, co se nehodí k prodeji, posíláme dál – jiným neziskovým organizacím nebo second handům. Druhým směrem je tvorba našich vlastních produktů, jako jsou trička, mikiny, plátěné tašky s vlastním potiskem, tím jim dáváme originální charakter. A třetím směrem je podpora lokálních tvůrců a malovýrobců, kterým nabízíme prostor pro prodej jejich zboží. Jde o doplňkové produkty, které přirozeně ladí s naší nabídkou a vhodně ji doplňují.

 

Martin Zach, se kterým jsem před časem hovořila pro náš časopis, se snažil navrhovat oblečení pro handicapované…

Petr: Nejsme zaměření na oblečení pro handicapované – naprostá většina našich zákazníků jsou lidé bez postižení. Naopak, ti, kdo u nás obsluhují, jsou lidé s fyzickým nebo psychickým hendikepem. Náš tým tvoří aktuálně dvanáct zaměstnanců. Vy darujete oblečení, a zároveň si u nás můžete výhodně nakoupit – díky tomu nejen pomáháte, ale zároveň můžete výrazně ušetřit na výdajích za oblečení.

Musíte sledovat i cílení módy, jejích trendů.

Dominika: Snažíme se, aby naše obchody vypadaly designově, příjemně a přitažlivě. Oblečení, které nabízíme, žehlíme nejen kvůli vzhledu, ale pára také dezinfikuje. Mám na starosti právě vizuální podobu Hvězdného bazaru v Karlíně. Jsme rádi, když nám lidé darují jakékoliv zboží, ale když se trefí do sezony, je to ideální, protože naše prostory nejsou nafukovací.

Pokud bych přinesla svůj kabát, který mi už neslouží…

Petr: Budeme moc rádi za darovaný kousek. A když se ještě rozhlédnete a objevíte něco, co se vám líbí, je to ideální kombinace. Takto nás podpoříte hned dvakrát.

Přijímáte každou darovanou věc k prodeji?

Dominika: Každý den někdo přinese svou „sbírku“, kterou doma vytřídil. My poděkujeme a zboží přebereme – to, co se nehodí, pošleme do další charity, jiným neziskovkám.

Nikola: To, co budeme prodávat, včetně celkového konceptu obchodu a výloh, má na starosti právě Dominika. Ona se stará o to, aby vše odpovídalo naší vizi a dobře zapadalo do celkového zaměření našeho obchodu.

 

Umíte sami sebe „vyvézt“ z prodejny na nějakou akci nebo festival?

Nikola: V loňském roce jsme uspořádali naši dosud největší prodejní akci s názvem Každá jsme krásná. Jejím cílem bylo podpořit pořízení našeho „bazarového“ auta upraveného pro ruční řízení, které lépe vyhovuje našim potřebám. Pravidelně se účastníme také akcí ve firmách, například charitativních jarmarků, a nechybíme ani na největších českých festivalech, jako jsou Rock for People nebo Let It Roll. 

Vyhodnotili jste si už nějaké vhodné podmínky, kdy lidé nakupují a vám se zvýší tržby?

Dominika: První tři měsíce po novém roce jsou slabé, a také léto je slabší. Naopak jaro nebo podzim bývají mnohem příznivější. A také samozřejmě předvánoční čas, kdy se u nás dají pořídit i skvělé dárky.

Nikola: Máme otevřeno celý rok, včetně sobotních dopolední – a zhruba měsíc před Vánocemi otevíráme i v neděli. Víme, že toho má každý hodně, tak chceme být co nejvíc k dispozici, aby si u nás každý stihl v klidu nakoupit.

Viděla jsem, že dáma, která tu před chvílí nakoupila, věděla, co volit. Volila zřejmě pro své teenagery doma mikiny a trička.

Dominika: Ano, nakoupila věci z naší vlastní kolekce, kde vybrané návrhy používáme jako potisk na trika, plátěné tašky a mikiny.

Nikola: Přejeme si, aby lidé nepřispěli jen na charitu – ale aby oblečení skutečně rádi nosili.

 

Jaké místo má v tom, o co se snažíte, trendová móda?

Dominika: V našich obchodech se zaměřujeme na trendovou módu, ale zároveň podporujeme udržitelnost. Náš second hand není běžný – vybíráme pouze kvalitní kousky odpovídající současným módním trendům. 

Petr: Snažíme se, aby naše prodejny byly co nejvíce odlišné od jiných sekáčů.

Jak dlouho tady pracujete? Dominika a Petr přišli k handicapu až v dospělosti, že?

Dominika: Já jsem studovala v Liberci a následně v Bratislavě oděvní design, proto se má zaměstnání většinou točila kolem oděvů a módy. Na vozíku jsem od roku 2018 po nepovedené reakci těla na změnu léčby při roztroušené skleróze. V bazaru jsem už pátým rokem a v rámci svých možností tu mohu uplatnit své znalosti a zkušenosti.

Nikola: Vystudovala jsem sociální pedagogiku, ale pracovala jsem jako manažerka v prodejně s oblečením. Po nějaké době jsem byla oslovena s nabídkou, zda bych nechtěla pracovat v nově zrekonstruovaném obchodě Hvězdného bazaru. Práce v této oblasti byla pro mě novou výzvou. Začalo mě to velmi bavit a po nějakém čase jsem dostala možnost převzít zodpovědnost nejen za jednu, ale za obě naše prodejny.

Petr: Po úraze, a to už bude skoro deset let, jsem se ucházel o práci v naší první pobočce, v Jungmannově ulici. Tehdy tam ale pracovali jen lidé, kteří nebydleli v hlavním městě. Až po otevření karlínské pobočky mi sami zavolali z centrály, jestli mám ještě o práci u nich zájem – to bylo před pěti lety. Obsluhuji, navěšuji oblečení, upravuju oblečení žehlením, pracuji s pokladním systémem. Jsem s prací spokojený.

Jaké jsou další projekty CZEPA?

Nikola: Mezi naše projekty patří například Peer mentoring, Banal fatal, Vozejkmap, Startovací bezbariérové bydlení, připomínkování legislativy a mnoho dalšího…

Petr: Zaměřujeme se i na to, aby lidé po úrazu měli možnost vyzkoušet si bydlení na vlastní pěst se vším, co to obnáší. Pomáháme jim najít řešení, aby mohli žít co nejvíce nezávislý život.

Dominika: Mně osobně CZEPA na začátku velmi pomohla. Díky startovacímu bydlení jsem měla možnost ihned po návratu z rehabilitačních ústavů zkusit si bydlet samostatně. Během této doby je pak ideální zařídit si své vlastní bydlení.
 

Text je součástí posledního vydání časopisu Můžeš, který vydává Konto Bariéry.
Více na www.muzes.cz.

Přidej komentář
banner-vozejkov-akcevoziky-550x160px.jpg
banner-handy.jpg