CZEPA k výrokům prezidenta o inkluzi handicapovaných
S nedávným výrokem prezidenta České republiky Miloše Zemana, o integraci handicapovaných dětí jako o “neštěstí pro obě skupiny“, nemůže také Česká asociace paraplegiků - CZEPA souhlasit. V rehabilitačním ústavu v Brandýse nad Orlicí to tak hlava státu deklarovala ve středu 14.1.2015, při své třídenní návštěvě Pardubického kraje: „Vůbec se mi to nelíbí a jsem proti. Sloučení handicapovaných dětí s těmi nehandicapovanými je neštěstí pro obě skupiny. Děti jsou daleko šťastnější, když jsou zasazeny do rovnocenné komunity.“
Česká asociace paraplegiků - CZEPA se již 25 let zasazuje v České republice o návrat do plnohodnotného života těch, které potkal na cestě pohodovým životem úraz či onemocnění s následným poškozením páteře a míchy. Asociace je často konfrontována s příběhy života, kdy se “nálepky handicapovaný” dostává úspěšným sportovcům, vlivným, moudrým i opatrným lidem. Z této praxe školy života víme, že zahrnutí handicapovaných také do společného vzdělávání je zelenou pro pozdější zaměstnávání znevýhodněných na pracovním trhu, o které Česká asociace paraplegiků - CZEPA dlouhodobě usiluje.
“Velmi bychom přivítali, kdyby téma separace znevýhodněných ve školství, na pracovním trhu i ve společnosti bylo téma minulosti - snad té předsametové, kdy koncept vysokých zdí ústavů vymezoval život handicapovaných pro jistotu také fyzicky - a to zase považuje za “neštěstí” CZEPA”, řekla ředitelka asociace Alena Jančíková, kterou upoutal úraz na invalidní vozík právě v době, kdy běžně sedávala ve školní lavici střední školy. Velkou pomocí všem, kteří kromě plnění úkolů ve školách, práci i společnosti, statečně bojují také s výzvou handicapu by bylo např. to, kdyby školní budovy, knihovny, i další veřejně přístupné budovy byly bezbariérové, a kdyby inkluzi nekomplikovaly překážky předsudků. Ty jsou prý na cestě k nikdy nekončímu zápasu o inkluzi tím nejvíc brzdícím elementem.
Upřímně bychom panu prezidentovi přáli zažít chvíle, kdy přítomnost handicapovaných při společném učení, práci či zábavě, společně se zdravými, přináší unikátní vzdělávací momenty, které žádný teoretický edukační princip nedokáže nahradit.