Přidej
aktualitu
bus
bus
10.8.2020 | Celá ČR | Mrázková Marcela redakce VOZEJKOV

Královské dělení v inovovaných autobusech MHD

Možná už jste se také setkali s novým typem autobusů, využívaných na městských linkách. Na první pohled se od staršího modelu liší jen v detailech, pro vozíčkáře ovšem dost podstatných.

Již nějakou dobu je možné v Praze vídat inovovaný model autobusu SOR NB 18. V čem je jiný? Především disponuje celovozovou klimatizací pro cestující a několika spíše estetickými detaily v interiéru, například je větší tlačítko ovládání dveří.

 

Nevhodně umístěná přepážka

Další novinkou je rozčlenění prostoru pro vozíček a kočárek dělící příčkou což výrazně snižuje kapacitu vozu i pro stojící cestující. „Bohužel v autobuse chybí plošina pro kočárek a stojící cestující v druhém článku, tak jak jí známe z předchozích autobusů Karosa Citybus. Nevhodně je řešená plošina v prvním článku autobusu, kde je přepažen prostor pro kočárek od prostoru pro vozíček. V praxi to znamená sníženou kapacitu autobusu. Větší prostor pro stání zůstal jen přímo v kloubu autobusu.“ uvádí Dopravní magazín MHD86.cz.

Obr. Nevhodné přepažení plošiny pro kočárek a vozíček způsobuje snížení reálné kapacity vozu

Zdroj: http://mhd86.cz

 

Nechci překážet, ale není tu místo

Proč jde o tak závažný problém? Protože se tímto opatřením vozíčkářům prakticky znemožnilo zaparkovat se tak, jak je předepsáno, tedy podél stěny autobusu. Nemají k tomuto manévru dostatek prostoru. Navíc pokud jde o elektrický vozík, který je výrazně objemnější, než mechanický je problém i zaklopit plošinu. Vozík je prostě příliš dlouhý s ohledem na vyhrazený prostor a není možné nikam popojet, jak tomu bylo dříve, aby řidič mohl pohodlně zaklopit plošinu.

Ani ostatní cestující nejsou z nové dispozice tohoto prostoru nijak nadšeni. Vozíčkáři i maminky s kočárky jim prostě občas překáží při nástupu a výstupu, často musí volit vedlejší dveře. A co maminky s dvojčaty? Vejdou se vůbec?

 

Asistent má smolíka

Jeden příklad za všechny. Vozíčkáři vyndá řidič plošinu a ten s pomocí asistenta vjede dovnitř. Nastává další problém. Není možné sklopit sedačky určené pro asistenta, není prostě kam natož aby si asistent sedl. Musí stát v uličce nebo sedět v jiné části, pak ale nemůže plnohodnotně asistovat. Přitom dříve to vůbec nebyl problém.

 

Prostor je třeba naopak zvětšit

Před časem jsme se podrobně věnovali zkrácení speciální linky H1 určené přímo vozíčkářům. Odůvodněním k tomuto kroku bylo výrazné navýšení nízkopodlažních spojů v městské hromadné dopravě. Ano, k tomu skutečně došlo, ale když přihlédneme ke všem omezujícím faktorům, jako jsou nevyhovující nástupiště, nemožnost plošinu někde vůbec vyklopit či časté využití prostoru kočárky zase taková sláva to není. A teď ještě omezení prostoru. Kdo o tomto kroku rozhodl? S kým byl konzultován? Tento typ autobusů by měl být totiž v budoucnu využíván masivně. Dle DPP by mělo dojít k nákupu stovek kusů.

 

Co si o této problematice myslíte vy? Jakou máte zkušenost ve vašem kraji? Využíváte městkou hromadnou dopravu? Proč ano či ne?

 

Zdroj: redakce, mhd86.cz, foto: mhd86.cz

Přidej komentář
skoda_handy_banner_550_160_2.jpg
zd-banner-vozejkov_200430.png