Přidej
aktualitu
foto k článku
17.6.2015 | Celá ČR | Vozejkov

Létající vozíčkáři

Nejsi náhodou vozíčkář/ka - budoucí pilotka?
V roce 2013 jsem zrealizoval svůj sen oblétnout v historickým letounem Piper J3 Cub z roku 1946 Evropu. Na své cestě jsem poznal mnoho zajímavých lidí a prožil několik nezapomenutelných zážitků. Některé z nich jsou popsány na těchto stránkách http://www.aeroweb.cz/clanky/4527-piper-cubem-okolo-evropy. Na tomto místě bych chtěl však zmínit piloty, které jsem potkal v italském Serristori. Po přistání, krátce před západem slunce jsem si všimnul, že se na letišti pohybuje několik vozíčkářů. Ukotvil jsem letoun, postavil stan a  po západu slunce jsem zamířil do místní restaurace.  V restauraci jsem se nestačil usadit a místní letci mne přizvali ke svému stolu.  Přestože nemluvím italsky nic nebránilo naší čilé konverzaci, kterou zajistili dva anglicky mluvící piloti. K mému překvapení jsem zjistil, že místní klub je specifický tím, že vlastní upravený letoun pro vozíčkáře a v klubu je několik pilotů vozíčkářů.  I prezident aeroklubu v Serristori, Franco Bentenuti, je vozíčkář.  Létající vozíčkáři v Italii si říkají si Baroni Rotti. Mají dokonce svůj akrobatický team WeFly.  Video o tomto teamu můžete najít na internetu pod tímto odkazem: https://www.youtube.com/watch?v=_9nL-ZEyaKw
Ten večer jsem se ptal na specifika létání na upravených ultralightech či jejich konverzi na standardní letoun. Konverze letounu mi přišla velmi jednoduchá dokonce bych řekl, že jednodušší než u auta (viz přiložené foto). Výměna upraveného řízení trvala přibližně 15 sekund. Bylo krásné vidět aeroklub ve kterém vedle sebe nezávisle pracovali a létali vozíčkáři a "choďáci", kteří mi pomohli v navázání dalších kontaktů a sdíleli se mnou mnohá doporučení míst, které je třeba navštívit.  Takže díky nim jsem zažil další krásné dobrodružství.
Po návratu jsem zjišťoval zda u nás létá nějaký vozíčkář a nepodařilo se mi žádného najít (létajícího na letounu). Na Letecké Amatérské Asociaci (LAAČR) a při diskusi s leteckým lékařem panem MUDr. Melechovským jsem zjistil, že několik vozíčkářů se o něco pokoušelo v minulosti a další se dotazovali na možnosti, ale nikdo neznal vozíčkáře, který by měl svou pilotní licenci.
Po diskusi s odborníky jsme se shodli na tom, že bychom rádi pomohli najít cestu vozíčkářům do ultralehkých letounů. Je zřejmé, že existují určité fyzické předpoklady, které by musely být splněny (budou posuzovány leteckým lékařem). Bohužel se předpokládá i určitá finanční nezávislost kandidátů.  Rozhodli jsme se, že v případě přiměřeného zájmu ze strany vozíčkářů uspořádáme na konci léta seminář za účasti zástupců LAAČR a MUDr. Melechovského. Seminář by měl být zaměřen na létání vozíčkářů.  Pokud budete mít zájem vyplňte přiložený formulář, který obsahuje i základní informace o výcviku a zašlete jej na uvedenou adresu.

 

Nejsi náhodou vozíčkář/ka – budoucí pilot/ka?

 

1 - Jaké jsou Vaše zkušenosti s létáním. Letěl/a jsem:

  • dopravnim letadlem
  • malým sportovním letadlem nebo ultralehkým letounem
  • paraglidingem nebo motorovým paraglidem
  • rogalem nebo motorovým rogalem
  • balonem, vírníkem, vrtulníkem, kluzákem či jiným vzdušným dopravním prostředkem – doplňte
  • neletěl jsem

 

2 - Měl/a bych zájem si udělat pilotní průkaz v případě, že by taková možnost existovala, a to na:

  • ultralehký letoun
  • motorový paragliding
  • motorové rogalo

 

3 - Uveďte letiště nejbližší místu bydliště

 

....................................

 

 4 - Jsem vlastníkem řidičského průkazu **:

  • používám upravený automobil
  • používám neupravený automobil
  • ano, ale nejezdím
  • ne

 

 

Věnuji se následujícím sportovním aktivitám:

  • potápění
  • stolní tenis
  • rugby
  • jiným (vyjmenujte) .............................................

 

Mám zájem se účastnit informativní schůzky předběžně plánované na 19. září 2015 (alternativní termín 26. září 2015) na Letišti Praha Letňany.

  • Ano
  • Ne

 

Jméno a příjmení:

 

Věk:

 

E-mail:

 

Telefon:

 

 

 

Souhlasím s tím, že Centrum Paraple a Petr Bucháček použijí uvedené osobní údaje pouze pro účely oslovení zájemců v případě, že ve spolupráci s LAAČR bude organizovat seznamovací seminář pro budoucí piloty, který bude organizován pro vozíčkáře.

 

 

 

Datum                                                                                                  Podpis

 

Vyplněný (zakroužkujte správné odpovědi), podepsaný a oskenovaný formulář zašlete do 15. července 2015 na email: pbuchacek@yahoo.com. Do Subjektu/Věc e-mailu uveďte prosím: „Pilotní výcvik vozíčkárů“.
 

 

Obecné informace o ulralehkém létaní: 

 

V níže uvedeném přehledu najdete přehledně obecné informace o vybraných druzích výcviku. Ostatní informace o létání naleznete na www.laacr.cz nebo kontaktujte hlavní inspektory z LAACR na kontaktech uvedených na zmíněném webu.

 

 

UL letoun

Mot. paraglide

Motorové rogalo

Minimalni rozsah výcviku

Praxe

20 hod.

V hodinách není stanoven

15 hod.

Teoretický výcvik

45 hod., cena v rozmezí    (3–6 tis. Kč)

Cca 15 hod.

42 hod.

Obvyklý rozsah praktického výcviku *

25–40 hod.

Až to žák zvládne, obvykle 5–7 letových dní ***

15 až 20 hod., základním kritériem není počet hodin, ale zvládnutí výcviku

Cena praktického výcviku

2–2,5 tis. Kč za hodinu letu

12 500–14 000 Kč za kurz v rozsahu 2 dny teorie + 5 dní praxe

1 500–2 000 Kč za hodinu letu

 

 

 

Poznámky: 

*    přibližný odhad rozmezí, který platí pro většinu žáků zařazených do výcviku (déle to trvá lidem starším, s handicapem nebo těm, co nemají žádnou zkušenost z minulosti)

 

** schopnost řídít motorové vozidlo je pouze indikativní předpoklad pro možnost stát se pilotem.  Jedním z nezbytných předpokladů je lékařská prohlídka s pozitivním výsledkem  

 

*** motorový paragliding nemá stanoven rozsah výcviku v hodinách, ale spíše v letových dnech; základním kritériem je zvládnutí dané úlohy ve výcvikových osnovách

Přidej komentář
banner-handy.jpg
skoda_neridit_banner_vozejkov_550x160px_1.png