Přidej
aktualitu
office-620817_1280.jpg
20.9.2023 | redakce VOZEJKOV

Státní služba by mohla zaměstnávat více lidí se ZP

Na jednání 12. 9. 2023 se shodli ombudsman a jeho zástupce se „superúředníkem“ také na důležitosti vzdělávání úředníků, kterému ombudsman napomáhá například v oblasti srozumitelnosti úředních textů nebo porozumění diskriminaci. Dále projednávali připravované změny pro úředníky ve státní službě.

Jsem rád, že můžeme navázat na naši spolupráci, aby se státní služba stala atraktivním zaměstnavatelem, ale také byla srozumitelná pro veřejnost,“ uvedl po jednání s nejvyšším státním tajemníkem ombudsman Stanislav Křeček.

Pokračovali též v diskuzi o tom, jak zvýšit počet zaměstnanců s postižením ve státní službě. Z výzkumu úřadu ombudsmana totiž plyne, že ani ministerstva neplní zákonem stanovený povinný podíl zaměstnanců s postižením.

Zvýšit zaměstnávání lidí se zdravotním postižením ve veřejné správě je naší prioritou a státní služba by mohla jít příkladem. O důležitosti a výhodách plynoucích ze zaměstnávání lidí s postižením je nutné zvyšovat povědomí,“ sdělil zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm.

Schorm chce také zmapovat, jak služební úřady aktuálně plní povinný podíl zaměstnávání lidí s postižením a jaké konkrétní kroky dělají ke zvýšení počtu zaměstnanců s postižením.

Zástupce ombudsmana se také zajímal o zkušenosti nejvyššího státního tajemníka s ukončováním služebních poměrů, které předpokládá zákon, pokud soud úředníka omezí ve svéprávnosti. 

„Hovořili jsme o tom, zda je takový krok přiměřený, když soud omezí svéprávnost státního zaměstnance v oblastech, které nijak nesouvisejí s výkonem státní služby, například v oblasti rodičovské zodpovědnosti, poskytování sociálních či zdravotních služeb,“ vysvětlil zástupce ombudsmana.

Přestože několika úředníkům takto služební poměr skončil, Ministerstvo vnitra žádné stížnosti nezaznamenalo. O přiměřenosti právní úpravy chce úřad ombudsmana dále jednat. Jaké jsou překážky v zaměstnávání lidí s postižením ve služebních úřadech, ombudsman zachytil v tomto výzkumu.

Došlo i na srozumitelnost úředních textů. Superúředník Jindřich Fryč ocenil nabídku ze strany úřadu ombudsmana směrem ke státní službe při vzdělávání v tom, jak psát srozumitelněji úřední texty.

Srozumitelnost úředních dokumentů může přispět k jejich většímu akceptování ze strany veřejnosti. Ukazuje se tak ze zkušeností z jiných evropských zemí, které se tomuto tématu věnují systematicky,“ uvedl Jindřich Fryč.

Úřední jazyk je mnohdy zbytečně složitý. Proto jej Kancelář veřejného ochránce práv převedla do pravidel srozumitelného psaní a spolu s praktickými příklady je shrnula v příručce určené nejen úředníkům nazvané Jak psát srozumitelné úřední texty s vírou, že srozumitelné texty šetří lidem i úřadům čas, peníze a nervy.

Ke vzdělávání úředníků je nabízen i e-learningový kurz Základy antidiskriminačního práva. Kurz je vytvořen tak, aby byl užitečný především pro zaměstnance úřadů, které řeší stížnosti na diskriminaci.

 

Zdroj: https://www.helpnet.cz/aktualne/statni-sluzba-mohla-byt-mezi-zamestnavateli-vlajkovou-lodi-v-zamestnavani-lidi-s-postizenim

Ilustrační obrázek: https://pixabay.com/photos/office-notes-notepad-entrepreneur-620817/

Přidej komentář
cpv_banner-3-2.jpg
banner-handy.jpg