Přidej
aktualitu
a-history-of-electric-scooters2.png
1.11.2022 | redakce VOZEJKOV

Střípky z historie vozejků VI.: Mobilní skútr

Pro lidi s omezením hybností existuje dnes celá řada dopravních prostředků. I nevozíčkáři, tj. lidi špatně chodící či třeba po úrazech, ocení pohodlné dopravení se z bodu A do bodu B. Jednu z takovýchto kompromisních možností představoval a představuje mobilní skútr.

Víme, že to není zrovna vozejk. Ale pro spoustu lidí na přechodu k vozíku je to velký pomocník, ať už u degenerativních onemocnění, či lehkých poranění míchy. Se současnými možnostmi baterií nabízí i skvělý dojezd.

V roce 1911 byl v časopise Popular Mechanics představen de facto e-bike, který dosahoval maximální rychlosti 35 mil za hodinu, o celých 40 % rychleji než nejlepší benzinové skútry dostupné ve stejné době. Na jedno nabití baterie dokázal tento ebike ujet až 100 mil. V roce 1911 uvedla britská zemědělská společnost Ransomes, Sims a Jeffries na trh první elektrický motocykl s postranním vozíkem, který nesl baterie.

Model elektrických motorek ze 30. let 20. století.

1940s-1980s

Vývoj elektrických skútrů se na dalších zhruba 20 let zastavil poté, co společnost se sídlem na Long-Islandu vydala kompetentní skútr Autoped na plyn, který zaznamenal velký odbyt v USA a Německu. S vývojem nových účinnějších plynových motorů začalo mnoho společností vyrábět skútry poháněné plynem. Bohužel tyto skútry na plyn byly často považovány za nízkou třídu a trvalo několik desetiletí, než lidé na tento výrobek změnili názor.

Mobilní skútry, jak je známe dnes, se poprvé objevily na přelomu 60. a 70. let minulého století. Byly poměrně úspěšné a nabízely částečnou alternativu k elektrickým invalidním vozíkům. Byly však vytvořeny primárně pro lidi, kteří sice mohou chodit, ale nedokážou ujít dlouhé vzdálenosti například kvůli problémům s artritidou.

Jeden z původních modelů mobilních skútrů z 60. let.

Starý mobilní skútr

Většina mobilních skútrů je dnes modernější. Skútry jsou elektrické a mají nabíjecí baterie. Vzdálenost, kterou mohou ujet, je variabilní, ale některé mohou ujet na jedno nabití pořádně daleko. Základní modely zvládnou ujet cca 60 kilometrů na jedno nabití, ty výkonnější i přes 100 kilometrů.

Moderní mobilní skútr

Na příkladu skútrů si můžeme uvědomit dnešní různorodost mobilních dopravních prostředků. Všichni si chceme užívat pohybu v rámci života. Viz ostatně dnes tak populární elektrokola, která mnohým aktivním a ne zcela dobře chodícím seniorům umožňují aktivní výlety na větší vzdálenosti.

 

Zdroj informací a fotografií: https://blog.stannah.cz/zivotni-styl/historie-prostredku-pro-osobni-mobilitu/https://www.carcovers.com/carresources/a-history-of-electric-scooters/

Přidej komentář
banner-handy.jpg
cpv_banner-3-2.jpg