Zcela bezbariérová Praha ?
Do roku 2025 bude městská hromadná doprava v Praze zcela bezbariérová. Toto slíbilo minulé vedení magistrátu. A snazší cestování pro invalidy i maminky s kočárky slibuje také současné vedení města.
„Budu se snažit koncepci naplňovat. V letošním roce chci pokročit s projektovou přípravou a na další rok již dát do této oblasti více peněz," řekl Pražskému deníku náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.
Nejsložitější a nejnákladnější je bezesporu budování bezbariérových přístupů do stanic metra. Zatímco dnes je již výtah pro invalidy automatickou součástí každé nově vzniklé zastávky metra a stane se standardní výbavou i čtyř nových stanic prodlouženého metra linky A do Motola, v době komunismu byl přístup tehdejšího vedení města značně odlišný.
Prostor pro psaní vzkazů
Proto bezbariérový přístup dnes na mnoha místech chybí. Toho si je vědom i Dopravní podnik, který se ve stanicích I. P. Pavlova, Anděl a Můstek snaží vše napravit.
Už koncem června 2014 začali dělníci pracovat u stanice Anděl na lince B. Brzy se však objevily komplikace v podobě nepředvídaných inženýrských sítí.
A to ještě nebylo zdaleka vše. „Také vznikly problémy s geologickým podložím, které vyžadovalo vhodný a časově náročný způsob ražby," řekla mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková. K zásadnímu zpoždění by však naštěstí dojít nemělo.
Pokud nedojde k dalším mimořádným událostem, na konci letošního září se tak v Nádražní ulici otevře dvojice výtahů, kterými bude možné sjet do přestupní chodby. Odtud se cestující dostanou skrze druhou dvojici výtahů přímo doprostřed nástupiště.
Na tomto místě dnes stojí stěna, která byla původně zcela bílá, ale v poslední době slouží kolemjdoucím jako prostor pro psaní všelijakých vzkazů.
Nevzhledná barikáda rozprostírající se na velké části nástupiště ale jen tak nezmizí. „Určitá omezení budou bohužel trvat po celou dobu výstavby, protože jsou nutná z hlediska dodávky materiálů, zařízení a stavebního provozu," tvrdí Aneta Řehková.
Opakované výběrové řízení
Největší komplikace vznikly kolem stavebních úprav nad přestupní stanicí metra Můstek. Kvůli opakování výběrového řízení na zhotovitele se zpozdil začátek prací a k zahájení došlo až na konci září minulého roku. Proto zde podle Řehkové bude bezbariérový přístup zprovozněn až v říjnu letošního roku.
Lidé se zhoršenou pohyblivostí budou vcházet do výtahu před Adamovou lékárnou na Václavském náměstí, odkud se přesunou přestupní chodbou ke druhému výtahu. Ten pak cestující postupně sveze k nástupišti tras A i B.
I. P. Pavlova je třetí ze stanic, kde se úpravy provádějí. V husté zástavbě Prahy 2 už od června 2014 vznikají dva na sebe navazující výtahy, které budou ústit do přízemí jednoho z domů v Legerově ulici.
Přestože rekonstrukce trvá už osm měsíců, stavební zábrany se ve stanici objevily až koncem ledna letošního roku. „Stavební činnost byla zahájena v domě v Legerově ulici, proto dlouho nebyl na nástupišti zábor, což byl záměr plánu organizace výstavby," vysvětlila Aneta Řehková a podotkla, že předpokládaný termín zprovoznění je stejně jako na Andělu v září 2015.
autor: Matěj Ludvík
zdroj: prazsky.denik.cz
Diskuse
Hlavní problém je v tom, že tzv. bezbariérové nájezy nemusí být kolaudovány i když na ně musí být stavební povolení. Kvalita je tak z 90% problematická.