Taxi pro vozíčkáře
Taxi pro vozíčkáře nebo pro jinak hendikepované osoby u nás prakticky neexistuje. Prodloužení návštěvy u přátel do pozdních večerních hodin přináší velké riziko, že vozíčkář nenajde způsob, jak dojet zpět domů. Noční spoje samozřejmě jezdí, nízkopodlažní, ale pouze v mizivém procentu a eventuální nutnost přestupu cestu neúnosně prodlužuje.
Klasické taxi
Zdatnější vozíčkář může použít klasické taxi. Musí být ale schopen samostatného přesunu na sedadlo vozu a využívat pouze mechanický, ideálně aktivní odlehčený vozík. Je třeba počítat s tím, že se řidič může zdráhat, protože se s vozíčkářem doposud nesetkal a nebude znalý v tom, jak se vozík skládá. Hned v úvodní komunikaci jej proto ujistěte, že nejde o nic složitého. Při pokynech není vhodné využívat specifické názvosloví, v jednoduchosti je síla. Je otázkou, zda nahlašovat své postižení již při objednávce na dispečinku. Zvážení je čistě na vás. Roli hraje především vaše míra samostatnosti a dovednost empatické komunikace.
Senior taxi
Jde o běžnou taxi službu, nejčastěji fungující na zavolání s běžným dojezdovým časem, bez výraznějších čekacích lhůt. Jde o dotovanou formu dopravy, kterou mohou využívat senioři a hendikepovaní, v některých případech i těhotné ženy. Některá města podmiňují využití služby zřízením registrační karty (např. Pardubice), která eviduje počet ujetých cest. Je důležité zdůraznit, že vozy nejsou nijak upraveny a není možné počítat ani s asistovaným přesunem do auta. Informujte se ve svém městě, zda službu nabízí a pokud ano, za jakých podmínek.
Taxi na objednání
V tomto případě jde i nejde o taxislužbu. Speciálně upravený vůz má nainstalovanou plošinu či rampu, vozíčkář je navíc ukotven bezpečnostními pásy. Služba je díky tomu využitelná i pro zájemce s nejtěžší formou postižení. Ekonomická náročnost provozu, ale zabraňuje vzniku konkurenčního prostředí, ba co víc, služba je téměř vždy závislá na nějaké formě finanční podpory. Obvykle jde o kombinaci charitativních, dotačních či státních peněz. Rozsah a kvalita služby je přímo závislá na výši těchto příspěvků. To má za následek její akutní nedostatek. Nejčastěji je realizována pouze na základě krátkodobých smluv, byť s možností prodloužení, s nejistým finančním zabezpečením. O potřebnosti této služby je proto vždy třeba ujišťovat všechny dotčené subjekty.
Níže vám předkládáme některé dostupné provozovatele autodopravy pro vozíčkáře. Každý z uvedených subjektů byl námi telefonicky kontaktován, aby bylo jasné, že službu stále nabízí a v jakém rozsahu. Vůz je vždy vybaven plošinou a kotvícím systémem. Minimální čas pro objednání berte jako ryze orientační údaj, který ovlivňuje sezónnost, počasí, pracovní fáze dne, ale i nemocnost zajišťujícího personálu. Cenu jednotlivých služeb neuvádíme, protože ji ovlivňuje i členění obce či města.
Taxi Olomouc |
1 vozidlo |
Min. 1 den |
774 119 108 |
Olomouc |
Pan Ťulpa |
Taxi Liga vozíčkářů |
1 vozidlo |
2 dny |
774 635 564 |
Brno |
|
Centrum mobility |
3 vozidla |
1 den |
775 775 775 |
Praha |
|
ALDIO Ostrava |
1 vozidlo |
2 týdny |
596 786 353 |
Ostrava - Zábřeh |
|
Arkadie |
3 vozidla |
extrémní vytíženost |
728 102 047 |
Teplice |
|
HANDICAP-TRANSPORT (POPELÁŘ s.r.o.) |
velký vozový park |
extrémní vytíženost |
602 267 040 |
Praha |
|
Dosio |
4 vozidla
|
2 týdny |
776 702 800 |
Hradec Králové |
|
AUTODOPRAVA POKORNÝ |
1 vozidlo vh. pro 6 el. Vozíků |
2 týdny |
775 189 917 |
Brno
|
|
DPMP a.s |
1 vozidlo |
1 týden |
466 265 582 |
Pardubice |
|
Societa |
7 vozidel |
3-4 týdny |
778 007 858 |
Praha |
|
Senior Taxi |
Právě navyšován |
1 týden |
601 381 381 |
Plzeň – nutný trv. pobyt |
Podělte se s námi o další poskytovatele služby. Článek o vaše tipy rádi doplníme.
Související
Diskuse
Zařadili jsme další Taxi pro vozíčkáře
Dobrý den, většina odkazů zde již nefunguje. Máte prosím někde novější informace?