Dobrý den,
dceři 31.5.2022 skončila platnost průkazu OZP. V únoru jsem podala žádost o změnu nároku na průkaz s odůvodněním končící platnosti. Paní úřednice mi zavolala, musela jsem podat žádost o zpětvzetí, protože jsem prý vyplnila špatný formulář a navíc nesmím podat žádost dříve než 90 dní před koncem platnosti průkazu. Vše jsem tedy napravila, ale uběhlo 100 dnů a nemáme nic. Měsíc jsme bez karty, navíc už nám volali z odboru dopravy, abychom dodali potřebné dokumenty ohledně parkovacího místa, ale nemáme co dodat. Pani úřednice mi odmítá odpovědět na konkrétní dotazy. Použila jsem i článek z Vašich stránek, kde se věnujete stejnému tématu , ale na úřadu mi řekli, že autor tohoto článku( sociální pracovníci Centra Paraple) není kompetentní narozdíl od nich. Mohu tedy poprosit , zda opravdu mají úřednice nárok na trvání dodržet lhůtu podání žádosti nejdříve 90 dní před koncem platnosti, když je předem jasné, že vyřízení se nestihne, a zda opravdu nesmím podat formulář o ZMĚNĚ NÁROKU, ale musím podat “klasický “ o přiznání průkazu OZP, jak tvrdí. Mnohokrát děkuji Pošmourná
Vážená paní Pošmourná,
v oblasti průkazů pro osoby se zdravotním postižením nastala od 1. ledna 2022 legislativní změna - zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, v § 35, odstavci 7 přímo uvádí: "Krajská pobočka Úřadu práce 90 dní před koncem platnosti průkazu osoby se zdravotním postižením jako veřejné listiny písemně informuje jeho držitele o končící platnosti průkazu osoby se zdravotním postižením.". To je novinka letošního roku, díky které by měla být garance přijetí žádosti klienta minimálně ve lhůtě 90 dnů před koncem platnosti průkazu, i prevence toho, že si klient končící platnosti průkazu sám nevšimne.
Jako sociální pracovnice CZEPA máme s kolegyní opakovanou zkušenost z konzultací na Úřadu práce (naposledy jsem telefonicky ověřovala dnes na call centru ÚP - tel.: 800 779 900)), že u osob, který mají přiznaný průkaz OZP, kterému brzy vyprší platnost, se žádost o prodloužení podává na formuláři "Žádost o změnu nároku na průkaz osoby se zdravotním postižením" s tím, že v části "F - Důvod žádosti o změnu průkazu osoby se zdravotním postižením" se uvede žádost o vystavení navazujícího průkazu z důvodu končící platnosti. (Pokud by nastala situace, že by klient zjistil, že už má průkaz propadlý, tedy neplatný, podával by žádost na formuláři "Žádost o přiznání průkazu OZP", tak jako ten, kdo žádá poprvé.)
Potvrzuji, že pouze s platným průkazem ZTP či ZTP/P můžete žádat o parkovací průkaz a o vyhrazené parkovací místo před domem (doporučujeme požádat o přerušení řízení ohledně parkovacího průkazu a parkovacího místa na dobu, než ÚP rozhodne o platnosti průkazu - s novou průkazkou by pak odbor dopravy mohl rozhodnout o pokračování těchto řízení).
Stejně tak je na platnost průkazu ZTP či ZTP/P navázáno přiznání příspěvku na mobilitu (550 Kč "na dopravu"), který můžete pobírat jen s platným průkazem OZP. A také na držení platného průkazu ZTP a ZTP/P je vázána možnost bezplatné jízdy po dálnici, pokud je ve voze přepravována osoba se zdravotním postižením (držitel průkazu).
Pokud řízení trvá příliš dlouho, je velmi pravděpodobné, že probíhá nové posouzení zdravotního stavu dcery (lékařská posudková služba se často dostává do zpoždění). Teprve, až bude posudek od lékařské posudkové služby zpracován, může ÚP vydat rozhodnutí. Mezi Vaše práva ale patří možnost nahlížet do spisu (případně si z dokumentů dělat kopie). Máte tedy možnost v pracovní době krajskou pobočku ÚP navštívit a informovat se na průběh řízení ("co se teď s Vaší žádostí děje").
Pokud budete potřebovat individuální konzultaci Vašeho případu, můžete se na nás obrátit. Bezplatné odborné sociální poradenství poskytuji spolu s kolegyní Monikou Kupkovou, DiS. - email: kupkova@czepa.cz.
S pozdravem
Bc. Hana Sixtová
sixtova@czepa.cz
