Dobrý den,
nevíte prosím, jestli jsou nějaké nadace nebo nějaká jiná finanční pomoc při řešení bezbariérové kuchyně?
22.5.2018

Dobrý den,

bohužel, bezbariérová úprava kuchyně nespadá do úprav, které jsou hrazeny prostřednictvím příspěvku na zvláštní pomůcky. Je tedy třeba hledat jiné finanční zajištění - sponzorský dar, nadační dar.

 

V obecném pohledu si každá nadace/nadační fond určuje komu, na co, za jakých podmínek a v jaké výši poskytuje příspěvek - a tyto údaje se mohou v průběhu času měnit.  CZEPA proto na svém webu nabízí seznam nadací, u nichž se na aktuální možnosti podpory můžete informovat (např. prostřednictvím webových stránek).

 

Bezbariérové úpravy v bydlištích osob se zdravotním postižením jsou jedním z okruhů, které podporuje např. Konto Bariéry . U dalších nadací Vám doporučuji využít náš inspirativní seznam a aktuální formy podpory si prověřit. Pokud byste měl/a možnost vyjednat si individuální sponzorský dar, je možné požádat Konto Bariéry o vytvoření "sponzorského podúčtu" (sponzor dává dar transparentní nadaci, dostává potvrzení o daru; smlouvou mezi KB a Vámi je ošetřeno, že daná částka je připsána Vám a Vy ji využijete ke schválenému záměru).

 

S pozdravem

Hana Sixtová, sociální pracovnice

 


Hana Sixtová
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jestli by jste mi mohli poradit ohledně schodišťové plošiny? Na co se při výběru zaměřit? Kde shánět? A nejlépe nějaké zkušenosti s něčím?
Předem děkuji za odpověď.
22.2.2018

Dobrý den,

můžeme Vám poskytnout tipy na firmy, které se zabývají nabídkou a montáží schodišťových plošin a případně Vám poskytnout poradenství ohledně příspěvku na zvláštní pomůcku od Úřadu práce. Co se týče konkrétního poradentsví ve výběru, záleží jistě na typu stavby, schodiště a dalších parametrech a požadavcích. Můžete poptat u více společností, pro případnou žádost o příspěvek u ÚP je třeba předkládat dvě nabídky. Také můžete poptat zkušenosti jiných uživatelů prostřednictvím diskuze na tomto portále, diskuzi na toto téma vyvolat.

 

Tipy na společnosti:

- Altech - https://www.altech.cz/ 

- Manus - http://www.manuspv.cz/

- Vecom - http://www.vecom.cz/

- Horizont Nare - https://www.horizont-nare.com/

- Erilens - http://www.erilens.cz/

 

S pozdravem

Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová
Dobrý den, prosím potřebovala bych se zeptat jestli se u Vás platí za vložení inzerátu. Manžel mi zemřel potřebuji prodat sedačku do auta pro vozíčkáře. Děkuji za odpověd Marie.
18.11.2015

Dobrý den, paní Marie,

vkládání inzerátů na náš komunitní postál je zcela zdarma. Pokud by Vám inzerát nešel vložit, obraťte se na pana Jiřího Kadeřávka, administrátora komunitního portálu Vozejkov.cz: vozejkov@czepa.cz.

S pozdravem

 

Dominika Horáková

sociální pracovnice


Dominika Horáková
Dobrý den, na regionálním setkání vozíčkářů, které
organizovalo sdružení CZEPA v Karlových Varech, jsem si vyzkoušela "vozíkomotorku" Rid-e, což byl i pro mne, jako choďáka, veliký zážitek. Mám manžela tetraplegika, pro kterého by takováto motorka znamenala mnohem větší svobodu pohybu i menší stigmatizaci elektrickým vozíkem. Zajímalo by mne, zda se na takovouto motorku dá získat nějaký příspěvek od státu, pojišťovny příp. nějakých nadací.
Děkuji
7.10.2015

Dobrý den,

motorka Ride-e je podle výrobce kombinací vozíku a výkonného elektrického pohonu, tedy "inovativním elektrickým vozíkem". V číselníku pomůcek zdravotních pojišťoven ale není uveden (tedy není hrazen zdravotní pojišťovnou). Není uveden ani mezi pomůckami, na které lze získat od úřadu práce příspěvek na zvláštní pomůcky podle zákona č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením. 

 

Nezbývá než investovat vlastní finanční prostředky, hledat sponzorské zdroje či žádat o podporu nadcí. Kontakty na nadace/nadační fondy a orientační vzor žádosti uvádíme na webu asociace CZEPA. Cílová skupina podporovaných klientů i oblast poskytované podpory se u každé nadace/nadačního fondu může v průběhu času měnit, doporučujeme proto nastudovat podmínky jednotlivých nadačních společností. 

 

S pozdravem

Hana Sixtová

pracovnice v sociálních službách


Hana Sixtová
Dobrý den,

moje matka je od ledna po idiopatické myelitidě kvadruplegik, který neovládá vyprazdňování. Od jednoho člověka, který pracuje v oblasti pečovatelských služeb, jsem se dozvěděla, že místo trvalého cévkování je lepší používat pleny z důvodu častých urologický infekcí od cévky. Dále, že je lepší zkusit naučit pravidelnou stolici jinými způsoby než používáním čípků, které časem přestanou fungovat. Moje matka je momentálně v Kladrubech, kde má zavedenu cévku a na vyprázdnění každé tři dny dostane čípek. Tuším, že je to tak nejsnazší, ale je to vůbec možné jinak? Jaká je běžná a nejlepší praxe v domácí péči?

Děkuji
7.9.2015

Dobrý den, co se týká vyprazdňování moči, skutečně permanentně zavedený katétr může být zdrojem častých infekcí, proto i v domácí péči se preferuje jednorázové cévkování v pravidelných intervalech. Samozřejmě je nutné zaučit pečující osobu urologem. Ovšem ani sestry domácí péče a ani pečovatelky nejsou k tomuto úkonu kompetentní. Vložné pleny jsou sice také řešením, ale s tím, že u imobilního člověka je třeba nejen jejich častá výměna, ale hlavně dobré vložení bez záhybů kvůli riziku otlaku. K tomuto úkonu pak můžete využít externí službu. Co se stolice týká, tak opravdu lidé s poškozením míchy získají kontinenci prostřednictvím pravidelné aplikace čípků obsahujících bisacodyl (v lékárně pod názvem Dulkolax), tak jako v Kladrubech. Reakce střev na čípek je individuální a mnozí tyto čípky používají desítky let bez problémů.

 

Zdeňka Faltýnková 


Zdeňka Faltýnková
Dobrý den....jsem držitelem průkazu ZTP/P..chtěl bych vědět jak a nejlépe nárokovat některé zdravotní pomůcky k trochu ,,normálnímu životu,, Mám el.polohovatelnou postel což asi pojišťovna preferuje jako nějaký luxus...teď jsem měl žádost o mech.invalidní.vozík a já bych se chtěl na vozíku pohyhybovat trochu aktivněji pokud to jde..a tak jsme vybrali nějaký odlehčený a který by mně zhruba vyhovoval..má hodnotu 19000kč ale jelikož už mám tu ,,luxusní postel,,tak naznali že jedině repasovaný..a já bych ale potřeboval obě dvě věci ..postel i vozík a to nemluvím ani o tom jak by mi značně a hlavně mojím starším rodičům kteří se o mně starají pomohl schodolez !!poraďte mi prosím na co mám teda vlastně nárok...
18.5.2015

Dobrý den,

bohužel víme z naší zkušenosti, že v poslední době přibývá případů, kdy pojišťovna neschválí úhradu

odlehčeného mechanického vozíku, pokud schválila žadateli v minulosti elektricky polohovatelnou postel.

 

Potřebou elektického lůžka se klient dostává (dle pojišťovny) do situace plně závislého člověka na asistenci bez

možnosti jakéhokoli samostatného pohybu. Pokud klient potřebuje el. polohovatelné lůžko, není tudíž schopen

aktivně používat mechanický vozík. K tomu, aby byla navrhovaná pomůcka schválena revizním lékařem

zdravotní pojišťovny, je třeba, aby odborný ošetřující lékař (ne praktik) jednoznačně zdůvodnil zdravotní

indikaci k potřebě konkrétní zdravotní pomůcky, ve Vašem případě tedy odlehčeného vozíku. Je třeba však

respektovat i právo pojišťovny poskytnout i repasovaný vozík, pokud tento splňuje indikační zdravotní kritéria

klienta. Pokud Vám pojišťovna tuto pomůcku zamítla, zkuste za pomoci Vašeho odborného lékaře podat

odvolání/stížnost proti neschválení pomůcky, kde lékař uvede, proč je důležité mít ze zdravotního hlediska

vozík odlehčený a nový, ne repasovaný. Revizní lékař pak zhodnotí Vaši potřebu souběhu pomůcek ze

zdravotního hlediska.

 

V případě schodolezu či jiné podobné pomůcky pro překonávání schodů. O tyto typy pomůcek, resp. o

příspěvek na jejich pořízení lze požádat Úřad práce. Nevýhoda schodolezu je, že ho musí ovládat jiná osoba.

Dalším řešením je instalace schodišťové plošiny či výtahu, který si ovládá sám vozíčkář a nepotřebuje tak

asistenci. Pokud máte starší rodiče, kteří se o Vás starají, je schodišťová plošina ideálnějším řešením. 

Úřad práce může na tento typ pomůcky poskytnout příspěvek v maximální výší 400 000,-Kč s 10% spoluúčastí

žadatele. Pokud budete chtít, můžeme Vám zaslat seznam firem, které tyto pomůcky vyrábí.

 

Pokud byste potřeboval nějaké další informace, můžete se na mě obrátit na e-mailové

adrese horakova@czepa.cz.

 

S pozdravem

 

Dominika Horáková - sociální pracovnice

Zdeňka Faltýnková - specialistka na spinální problematiku


Dominika Horáková
dobrý den
chci se zeptat chci si pořídit handbike a jake nadace přispívají
23.2.2015

Dobrý den,

nadací, které Vám mohou poskytnout příspěvek na nákup handbiku, je v České republice několik.

Můžete oslovit například Konto Bariéry, nadační fond J&T, nadaci Agel, Agrofert a další. Kompletní seznam nadací včetně kontaktů a odkazů na jejich webové stránky naleznete zde: http://www.czepa.cz/news/nadace1/.

 

Pokud je Vám mezi 18 až 45 lety a v posledních 18 měsících se Vám stal závažný úraz s nenávratným poškozením zdraví, můžete si podat žádost na Nadaci Charty 77 - Konto Bariéry o zařazení do projektu Nový Start. Díky tomuto projektu můžete získat až 100 000,-Kč a tyto finance využít např. na nákup Vašeho handbiku.

 

Pokud byste měl nějaké další dotazy, můžete kromě poradny na Vozejkově využít také e-mailového poradenství: czepa@czepa.cz nebo horakova@czepa.cz.

 

S pozdravem

 

Dominika Horáková

sociální pracovnice


Dominika Horáková
23.2.2015

Dobrý den,

nadací, které Vám mohou poskytnout příspěvek na nákup handbiku, je v České republice několik.

Můžete oslovit například Konto Bariéry, nadační fond J&T, nadaci Agel, Agrofert a další. Kompletní seznam nadací včetně kontaktů naleznete zde: http://www.czepa.cz/news/nadace1/

 

Pokud je Vám mezi 18 až 45 lety a v posledních 18 měsících se Vám stal závažný úraz s nenávratným poškozením zdraví, můžete si podat žádost na Nadaci Charty 77 - Konto Bariéry o zařazení do projektu Nový Start. Díky tomuto projektu můžete získat až 100 000,-Kč a tyto finance využít např. na nákup Vašeho handbiku.

 

Pokud byste měl nějaké další dotazy, můžete kromě poradny na Vozejkově využít také e-mailového poradenství: czepa@czepa.cz nebo horakova@czepa.cz.

 

S pozdravem

 

Dominika Horáková

sociální pracovnice

Dobrý den, mám nezvyklý dotaz. Jsem kvadruplegik a jsem plně odkázán na pohyb pomocí elektrického invalidního vozíku. V minulých dnech se mi mimo domov porouchal a pohyboval jsem se venku zcela sám. Měl jsem velký problém získat jakoukoliv pomoc. Jak má v takových situacích člověk postupovat, kam se obrátit o pomoc když,
a) Nemá možnost dovolat se pomoci rodinných příslušníků?
b) Jak v tomto případě funguje integrovaný záchranný systém (policie, hasiči) – která ze složek koordinuje nebo disponuje technikou schopnou převozu EIV?
28.12.2014

Žádná spolehlivá odpověď na řešení tohoto problému asi neexistuje. Předně, situaci, kdy se ocitne vozíčkář/-ka na porouchaném EIV mimo domov, bez pomoci, je nutné především předcházet. Na těchto vozících se totiž pohybují v drtivé většině jen nejtíže hendikepované osoby, bez možnosti samostatné lokomoce pomocí dolních končetin. Proto je nejvhodnější, aby takový vozíčkář, pokud se hodlá vydat ven, mimo domov, do terénu, měl s sebou doprovod, který je schopen, v případě nečekané situace, postarat se o řešení. Je bohužel častou realitou, že se vozíčkáři spoléhají na kvalitu vozíku a ven se bez jakéhokoliv doprovodu vydávají poměrně často. V dnešní době mobilů lze i tento postup u některých uživatelů EIV akceptovat, pokud se mají na koho po telefonu obrátit v případě poruchy, či jiné nenadálé události. Mám na mysli z rodiny, z okruhu kamarádů, známých, apod., kteří jsou schopni situaci řešit. I pro tyto případy by však mělo platit, že se vozíčkář na EIV nebude sám pohybovat na liduprázdných místech.

Pokud tedy už nastane situace, kterou popisujete a vozíčkář bez zmíněného zajištění se ocitne na porouchaném EIV daleko od domova, je těžké poradit univerzální řešení pro všechny případy a všechna místa ČR. Zde totiž bude rozhodující, kde přesně se nachází a na jakém vozíku přesně sedí. Všechny EIV totiž nejsou zdaleka stejné jak rozměrově, tak vahou. EIV může vážit od nějakých cca 35 kg až po skoro 180 kg. K váze vozíku je ale nutné připočíst i váhu jeho uživatele. Z uvedených údajů vyplývá, že bez zvedací plošiny, či jeřábku, či aspoň navijáku ve spojení s přenosnými lyžinami je velmi těžké porouchaný vozík s uživatelem sedícím na něm kamkoliv naložit k přepravě.

Nemyslím si, že by některá ze složek integrovaného záchranného systému byla přímo určena pro řešení této situace. Jde zde víceméně o servisní problém, obdobný porouchanému automobilu. Mám za to, že techniku k tomuto účelu výslovně určenou nebude mít k dispozici nikdo z běžných složek, včetně hasičů. Navíc, obrátit se ihned na hasiče by se mohlo vozíčkáři velmi „prodražit“, neboť hasiči nejsou k tomuto účelu primárně určeni (i když by to pravděpodobně mohli nějak zvládnout) a je otázkou, zda by takovou žádost nepovažovali za jejich zneužití. Věc by spíše možná dokázala řešit nějaká běžná přepravní společnost, zvyklá převážet např. domácí bílou elektroniku, nebo velké balení čehokoliv. Vyřešit by to šlo pomocí běžného dodávkového, či nákladního automobilu, se zvedací rampou. Takovýto přepravce ovšem v uvedeném případě nebývá ihned k dispozici. Navíc je to nesystémové řešení.

Doporučil bych nejspíš tyto způsoby řešení:

1) V případě, že se porucha stane v blízkosti servisní pobočky prodejce porouchaného vozíku, je dobré se pokusit se žádostí o pomoc kontaktovat nejdříve tento servis. Ten by samozřejmě situaci mohl vyřešit nejlépe (třeba i rychlou opravou přímo na místě, pokud by to bylo možné). Většina z velkých, seriózních prodejců EIV v ČR se vždy většinou snaží svému klientovi, na telefonickou žádost, nějak urychleně pomoci. A to i na poměrně velkou vzdálenost. Vzhledem k současným, ekonomickým možnostem těchto prodejců je však pravděpodobné, že již nikdo z nich nebude mít pro tyto účely zřízenou žádnou nepřetržitou, tísňovou, telefonickou službu, která by byla schopna situaci obratem zvládnout. Většinou z důvodu stále se snižujících plateb distributorům od zdravotních pojišťoven tyto služby, pokud je měli zřízeny, distributoři zrušili. Dovolat se tak půjde většinou pouze v pracovní době.
2) Pokud se takto problém nevyřeší a situace se vozíčkáři stane ve městě, které má svou vlastní Městskou policii, či těsně okolo města, asi bude nejvhodnější požádat o pomoc telefonicky zmíněnou MP. Městská policie by měla důvěrně znát prostředí města, a pokud sama odpovídající techniku nevlastní (což bude asi takřka vždy pravidlem), mohla by vědět na koho se z města obrátit, kdo by mohl pomoci. Tato metoda ale nebude využitelná v místech bez vlastní MP.
3) V takovém případě by bylo možná dobré pokusit se obrátit na Policii ČR. I ta by mohla vědět kam se obrátit. Ovšem, ani zde si nejsem jist, zda by se situaci podařilo s její pomocí vyřešit.
4) Účinnou metodou řešení by mohlo být, pokud v místě existuje specializovaný přepravce vozíčkářů, s mikrobusem vybaveným zvedací plošinou, pokusit se kontaktovat jej. Takový dopravce sice většinou má velmi nabitý program, ale v tomto akutním, výjimečném, havarijním případě by mohl být schopen, do nějaké doby pomoci.
5) Pokud by nepomohl nikdo ze jmenovaných, bylo by vhodné pokusit se telefonicky kontaktovat nejbližší městský, nebo obecní úřad. I zde by bylo možné najít pomoc. I zde by, na základě dobrých znalostí místních poměrů, mohli pracovníci úřadu, prostřednictvím nějakého místního dopravce, zprostředkovat účinnou pomoc. Úřady některých velkých měst navíc mohou mít k dispozici, pro tyto potřeby jeden přizpůsobený automobil, kterým dokáže MÚ účinně pomoci. Mnohým větším městským, či obecním úřadům je totiž tento problém znám a ty, které pochopí jeho závažnost, se pokusí i tyto mimořádné, závažné situace nějak ošetřit. Většina z takovýchto se snaží, pokud nemají vlastní potřebný automobil, uzavřít příslušnou dohodu s některým z dopravců, či s více dopravci najednou, kteří jsou schopni tuto situaci řešit.

Zde je však potřebné zdůraznit, že takovéto výjimečné havarijní situace jsou velmi zřídkavé, až zcela výjimečné a příslušným úřadům se příliš nevyplatí do jejich řešení investovat velký objem prostředků. Proto se může stát, že takovouto situaci příslušný úřad řešit vůbec neumí, nebo nemá zájem řešit. A to přesto, že by občanům žijícím v místě měl pomáhat a tuto problematiku neupozaďovat.
6) Teprve po vyčerpání všech předchozích možností, u kterých byly všechny pokusy neúspěšné, by se měl vozíčkář obrátit telefonicky na hasiče. Jako první volba by se ale tahle varianta nejspíš doporučit nedala a to z výše uvedeného důvodu.
7) Pokud by však nevyšla vůbec žádná z uvedených variant pomoci (což je velmi nepravděpodobné), poté by se vozíčkář už asi pouze musel obracet na okolojdoucí lidi se žádostí o jejich pomoc. A to buď osobní, nebo prostřednictvím jejich „konexí“.


Zdeněk Žižka
Dobrý den, mám dotaz. Dnes jsem navštívila svoji praktickou lékařku, od které jsem potřebovala předepsat léky (trpím hypertenzí). Bohužel ta nebyla přítomna a ani zástup za sebe neuvedla. Obrátila jsem se tedy s žádostí o předpis tohoto receptu na sousedící lékařku, (ordinace hned vedle). Je internistkou a v loňském roce mi zmíněné léky již předepsala. Nyní jsem byla odmítnuta s nepříjemným komentářem. Zatížila bych paní doktorce rozpočet? Nepochopila jsem to.
28.12.2014

Vaše domněnka, obsažená v dotaze, je zcela správná. Každý praktický lékař a specialista, kteří mají smlouvu se zdravotními pojišťovnami, mají od každé pojišťovny stanoven tzv. „limit“ do výše kterého mohou bez problémů předepisovat léky, či zdravotnické prostředky (dále jen ZP) plně, nebo částečně hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Limit je odvozen od počtu a složení jeho pacientů a hlavně od celkové výše předepsaných léků a ZP v předcházejících letech. Pokud lékaři tento limit za kalendářní rok překročí, musí velmi dobře zdůvodnit proč se tak stalo. Pokud příčina překročení jejich limitu nebude dobře zdůvodnitelná, pojišťovna je za překročení sankcionuje a rozdíl od nich může požadovat uhradit.

Předpis léků Vám, jako člověku, který není pacientem předepisujícího lékaře, je samozřejmě pro lékaře nezdůvodnitelný. Nevím, kolik Vaše léky stojí, ale limit předepisujícího lékaře by samozřejmě zatížily, bez možnosti odůvodnění pojišťovně. O tuto částku by tedy lékař měl méně pro pacienty, kteří jsou u něj registrováni. Proto se, zcela logicky, každý lékař předpisu léků a ZP pro jiné pacienty velmi brání. Není to ani tak o jeho neochotě, jako o tom, že musí dodržovat podmínky smluvené s pojišťovnou. Samozřejmě, že nemalou, ne-li rozhodující roli hraje i to, že „cizího“ pacienta dobře nezná, nezná jeho aktuální zdravotní stav a za této situace se prostě neodváží mu na jeho vyžádání předepsat jakékoliv léky. Mohlo by se stát, že by ho také mohl velmi poškodit na zdraví, či dokonce ohrozit na životě. Proto si tento postup nikdo z léků nedovolí.

Nevím, jaký komentář lékařka, která Vám odmítla léky předepsat, měla, ale mám za to, že v tomto případě byste měla mít pro její odmítnutí pochopení. Její postup v této situaci byl plně legitimní.


Zdeněk Žižka
Dobrý den, moje lékařka podává žádost na zdravotní pojišťovnu o el. vozík pro mě a po mne chce nějaký kód? Co mohu udělat pro urychlení celého procesu? Mechanický vozík jsem měl měsíc zapůjčený a další měsíc už je můj, teda pojišťovny. Tenkrát mne děsila OL, že to trvá až 6 měsíců. Mohu trochu chodit o berlích.
28.12.2014

Z Vašeho dotazu nejde vyčíst dostatek informací, které potřebuji k úplné a přesné odpovědi. Především mi nesdělujete, jaká je Vaše diagnóza a jaký je rozsah Vaší pohyblivosti. Proto se pokusím odpovědět pouze na základě Vašich kusých informací. Pokud jsem to správně pochopil, tak v současnosti máte v užívání mechanický invalidní vozík, který Vám zapůjčila zdravotní pojišťovna. Zároveň mám za to, že dokážete na kratší vzdálenosti chodit i o berlích. Předpokládám, že za této situace byste chtěl zapůjčit od zdravotní pojišťovny elektrický invalidní vozík, abyste byl samostatnější a mobilnější.

Pokud jsou všechny mé předpoklady správné a situace je taková, jak ji popisuji, tak v takovém případě Vám, ve smyslu metodiky zdravotních pojišťoven, ve spojení se zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, nemůže být elektrický invalidní vozík zapůjčen. A to především proto, že již máte od zdravotní pojišťovny zapůjčen mechanický invalidní vozík, který Vám umožňuje samostatný pohyb a který zdravotní pojišťovna považuje ve Vašem zdravotním stavu za pomůcku nejméně ekonomicky náročnou. Ve svém výkladu považují zdravotní pojišťovny mechanický a elektrický invalidní vozík za pomůcku stejného typu. A jako takovou lze tuto pomůcku zapůjčit pouze jednu. Oba vozíky zapůjčují zdravotní pojišťovny zcela výjimečně, jen velmi nerady a po dlouhém a složitém řízení a hodnocení, vedeném zcela individuálním způsobem.

To je však pouze jeden důvod proč Vám nemůže zdravotní pojišťovna elektrický invalidní vozík zapůjčit. Hlavním důvodem je, že jste schopen rukama ovládat mechanický invalidní vozík a navíc i o berlích trochu chodit. Protože základním předpokladem pro zapůjčení elektrického invalidního vozíku (EIV) je skutečnost, že pacient není schopen samostatného pohybu pomocí dolních končetin a zároveň má závažným způsobem postiženy i horní končetiny, které mu neumožňují pohyb na mechanickém invalidním vozíku. Nebo musí pojištěnec trpět závažným vnitřním onemocněním (zpravidla závažné postižení srdce a cév), které mu neumožňuje větší fyzické zatížení.

Podle Vašeho sdělení předpokládám, že ani jednu z těchto náročných podmínek nesplňujete, proto Vám nemůže být EIV zapůjčen. Pokud po Vás Vaše ošetřující lékařka chce nějaký kód, tak zde se jedná o kód, pod kterým jsou jednotlivé zdravotnické prostředky vedeny a evidovány v číselníku zdravotní pojišťovny. Každý zdravotnický prostředek má svůj kód. Tento kód samozřejmě zná a sdělí Vám každý z prodejců, či distributorů zdravotnických prostředků. Na Vás však je, abyste si vozík pečlivě, za účasti odborníků (nejlépe ergoterapeutů), nejdříve vybral a podle Vašeho výběru poté předepisující lékařce sdělil příslušný kód zdravotní pojišťovny.

Jak však uvádím výše, ze zmíněných důvodů Vy tento kód vůbec nepotřebujete, protože předpis EIV pro Váš nebude revizním lékařem zdravotní pojišťovny schválen.


Zdeněk Žižka
Moje matka je po prodělaném ICTU ochrnutá na levou ruku i nohu a sotva drží rovnováhu, takže nemůže chodit. Revizní lékař zdravotní pojišťovny jí však zamítl poukaz na mechanický invalidní vozík, s tím, že podle metodického pokynu VZP má nárok na invalidní vozík jen člověk, který nemůže chodit kvůli postižení OBOU nohou. Má matka je však po mozkové mrtvici ochrnutá na levou ruku i nohu, takže má jednu nohu zdravou. Přesto není chůze schopna. Co s tím můžu dál dělat? Odvolávat se, podat správní žalobu, zažádat o příspěvek na vozík na Městském úřadu, nebo na Úřadu práce?
12.12.2014

Informace, kterou jste dostal, není zcela přesná. V metodice VZP ČR jsou opravdu mechanické vozíky pro trvalé použití indikovány pouze u postižení obou dolních končetin, které neumožňuje pojištěnci samostatnou lokomoci (pohyb) a současně při zachované funkční schopnosti horních končetin. Při postižení jedné dolní končetiny však mohou být mechanické vozíky indikovány jako pomůcka dočasná, s vyznačením počtu měsíců potřebných k dalšímu medicínskému řešení.

Z uvedeného vyplývá, že Vaší matce opravdu nemůže být předepsán a schválen mechanický invalidní vozík pro trvalé užívání. Ovšem je možné jí tento vozík předepsat jako pomůcku dočasnou, s vyznačením počtu měsíců, po které jej bude moci užívat. U její diagnózy je totiž předpokladem, že po absolvování delší rehabilitace bude schopna chůze bez pomoci invalidního vozíku. To ovšem samozřejmě v případě, pokud není ve velmi vysokém věku (o jejím věku se bohužel nezmiňujete), nebo nemá další interní, pohyb komplikující, zdravotní potíže. Zde by šance na výrazné zlepšení zdravotního stavu byla samozřejmě menší, i proto, že ve vysokém věku, i bez prodělání mozkové příhody, může být zdravotní stav člověka zhoršený.

V případě Vaší matky byl invalidní vozík předepisujícím lékařem nejspíš špatně indikován a předepsán. Řešením zde tedy, podle mého, je, nechat si vystavit poukaz na mechanický invalidní vozík jako dočasnou pomůcku. Předpokládám, že v takovém případě a v případě, že se Vaše matka opravdu špatně pohybuje, je velká šance na to, aby revizní lékař tento poukaz schválil. Pokud by se tak ani poté nestalo, můžete se samozřejmě proti jeho rozhodnutí o neschválení odvolat. Termín pro odvolání zde žádný stanoven není a odvolávat se můžete i opakovaně. Vždy by však mělo být odvolání doplněno lepším a přesnějším lékařským posudkem, který by po medicínské stránce zdůvodňoval proč je vozík pro Vaší maminku nutný a v čem kompenzuje její handicap. Poukaz, či odvolání nelze zdůvodňovat sociálními důvody na straně pacienta! V žádném případě nestačí poukaz zdůvodnit pouze základní diagnózou Vaší maminky, ale vždy je potřeba popsat přidružené zdravotní potíže a způsob, jakým je bude vybraný vozík kompenzovat.

Toto je jediná cesta, jak v případě Vaší maminky získat vozík hrazený ze zdravotního pojištění. Úhrada vozíku ze sociálních zdrojů (od Úřadu práce, či místního úřadu) totiž není v současné době vůbec možná. Současné znění platných zákonů tuto úhradu neumožňuje. V případě, že by nevyšlo zapůjčení vozíku od zdravotní pojišťovny, zbývá už jen možnost pořídit si jej z vlastních prostředků (cena cca od 6 000 Kč v případě nového vozíku, asi až do 12 000 Kč), nebo požádat o příspěvek na jeho zakoupení některou z nadací, která se touto činností zabývá. Kontakty na všechny nadace bez problémů najdete na internetu. Na poskytnutí příspěvku od nadace samozřejmě není žádný nárok a podmínky poskytnutí příspěvku si určuje každá z nadací sama, podle svých představ. Je také možné pořídit si vozík repasovaný (použitý vozík po celkové generální opravě), jehož cena může být a bývá samozřejmě nižší. Určitou cestou je i využití existujících půjčoven zdravotnických prostředků. Jejich ceny pronájmu vozíků jsou většinou velmi ekonomicky schůdné.


Zdeněk Žižka
Dobrý den, prosím o radu. Mám šestiletou dceru, která je těžce ochrnutá po autonehodě. Dokonce tak, že musí využívat nepřetržitě i mobilní plicní ventilaci, bez které nemůže sama dýchat. Požádali jsme pro ni o zapůjčení elektrického invalidního vozíku od zdravotní pojišťovny, aby se mohla sama pohybovat a navštěvovat školu a mohla ven mezi kamarády. Přestože moje dcera splňuje veškerá kritéria, aby jí byl elektrický vozík přidělen, pojišťovna vozík neschválila. Schválila pouze antidekubitní sed do vozíku, aby mohla dcera bez problémů na vozíku sedět. Firma distribuující el. vozíky u nás již dokonce vyrobila elektrický vozík pro dceru přímo na míru a při zkouškách si dcera ověřila, že vozík, přes její velmi těžký, zdravotní stav řídit může. I v potřebném formuláři, přikládaném k žádosti byla odborná posouzení od neurologa, od psychologa, od očního lékaře a dalších kladná. Vozík mohli doporučit. Dýchací přístroj na vozík má již zajištěn. Co máme udělat, aby tolik potřebný el. vozík dcera dostala od zdravotní pojišťovny?
1.12.2014

Velmi mě mrzí, že se Vaše dcera dostala do tak těžkého zdravotního stavu. Bohužel naše legislativa a metodiky jednotlivých zdravotních pojišťoven neumožňují uhradit z veřejného zdravotního pojištění a následně zapůjčit elektrický vozík (dále jen EIV) pojištěncům v tak nízkém věku jako je Vaše dcera. Tyto vozíky jsou schvalovány, v nejlepším případě, o mnoho později, tj. v současnosti je to cca od devíti let věku. A to především proto, že EIV je poměrně nebezpečná zdravotní pomůcka jak pro samotného uživatele, tak pro jeho okolí. Pojištěnec - její uživatel musí mít nejen zdravotní indikaci na EIV, fyzické schopnosti EIV řídit, ale musí být k jeho řízení v běžném provozu (tzn. i v silničním provozu) mentálně na výši.

Vůbec nezpochybňuji, ani nechci zpochybnit, že Vaše dcera má normální intelekt, protože ten při zranění páteře nebývá nikterak poškozen, ale její mentální vývoj bohužel odpovídá věku šestiletého dítěte. Jednotlivé zdravotní pojišťovny mají za to, že děti v takto útlém věku nejsou schopny samostatně, bezpečně a za všech podmínek ovládat EIV. Proto bohužel zapůjčení EIV neschvalují, ačkoliv jinak by tito pojištěnci zdravotní indikaci na poskytnutí EIV měli. Jak jsem se dočetl, zdravotní pojišťovna Vám u tohoto vozíku poskytla nejspíš maximum, co mohla a to je antidekubitní sedací systém (nejspíš asi skořepinový) na vozík.

To, že Vám firma vyrobila elektrický vozík na míru a Vaše dcera ho dokázala řídit, nikterak nezpochybňuji. To však samo o sobě k zapůjčení EIV nestačí, přestože posouzení od neurologa, psychologa, očního lékaře a všech dalších potřebných specialistů byla v pořádku. Mrzí mě to, ale z mého pohledu je v současné době nejspíš velmi nepravděpodobné, že by se podařilo se zdravotní pojišťovnou vyjednat jakoukoli úhradu tohoto EIV před devátým rokem věku Vaší dcery. Jediné, co by se mohlo podařit, je úhrada například antidekubitního sedacího korpusu do tohoto vozíku (pokud již tato úhrada nebyla schválena).

Pokud by Vaše dcera nebyla v tomto věku, tak dalšími podmínkami pro zapůjčení EIV od zdravotní pojišťovny je neschopnost samostatné lokomoce pomocí obou dolních končetin, současně postižení obou horních končetin (ovšem umožňující bezpečné ovládání vozíku) a schopnost samostatně a bezpečně EIV ovládat bez pomoci doprovodu, či jiné osoby. Schopnost řídit rukama se v tomto případě dá nahradit speciálním řízením pomocí brady, nebo dechu, nebo pohybem očí, či jiným sofistikovanými způsoby řízení EIV. Tyto vozíky v zásadě, ale nejsou schvalovány osobám, které nejsou schopny samostatně EIV řídit.

Velmi se však obávám, že v této situaci se nemůžete na zdravotní pojišťovnu příliš spolehnout. Proto Vám doporučuji napřít Vaše úsilí o úhradu EIV na sponzory a jednotlivé nadace, jako je např. Konto bariéry Nadace Charty 77, ale i další, které se touto činností zabývají a které by Vám mohly pomoci a přispět nějakými částkami na pořízení a úhradu EIV, na který šanci Vaše dcera z veřejného zdravotního pojištění zatím nejspíš nemá. Kontakty na všechny nadace bez problémů vyhledáte na internetu.


Zdeněk Žižka
1 | 2 | »