Dobrý den, prosím pěkně viděla jsem novou nabídku servisu a poradnu k vozíčkům přímo u vás. Mám vozíček v lednu 2023 pět let, kdy bývá asi nárok či je možné požádat o nový. S tímto vozíkem jsem spokojená, jen nutné asi servis, či přeměřit zda stále vyhovuje. Ale mám od firmy Medicco (zajišťovala jsem si tenkrát se Zdeni Faltýnkovou v RÚ Kladruby, prý majetek VZP s mým doplatkem), proto se chci zeptat i na tento vozíček je u vás možný servis? Kdo mi poradí zda nový či jen servis? Jak časově předem si popř. požádat a kam o vozíček, abych měla v lednu 2023 vše v pořádku? Stále platí, že vozíček, který mám, s přispěním pojišťovny i mým doplatkem, je majetkem pojišťovny? Je možné popř. odkoupení? Nedávno jsem si nechala vyrobit skvělý podsedák Libella, bylo by to škoda. Děkuji.

23.8.2022

Dobrý den,

Váš dotaz jsem konzultovala s mojí kolegyní, spinální specialistkou Zdeňkou Faltýnkovou. Odpověď Vám zasílám níže.

Vozíky, které byly vydány před účinností novelizace zákona o veřejném zdravotním pojištění č. 48/1997 Sb., tedy před lednem 2019, podléhají cirkulaci, pojišťovna může chtít vozík vrátit. Pokud je vozík ve špatném technickém stavu a revizní technik jej nedoporučí k repasi, může Vám zůstat, ale pojišťovny to nemají rády. Také nelze vozík odkoupit. Pokud je Váš vozík ještě v dobrém technickém stavu, nevzniká Vám automaticky nárok na nový. Nový vozík si můžete nechat zaměřit od firmy, kterou si sama vyberete (vybírat můžete již před uplynutím 5ti leté lhůty). Firma Vám připraví podklady pro předepsání poukazu odborným lékařem, nejlépe rehabilitačním či neurologem.

Pokud budete chtít pomoci s výběrem vozíku, pak se můžete obrátit na p. Faltýnkovou, která toto poradenství poskytuje. 

Kontakt: Zdeňka Faltýnková, e-mail: faltynkova@czepa.cz, tel.: 607 453 501.

Co se týká servisu vozíků, tak můžete tento servis využít i v případě, že máte vozík od firmy Medicco. V prostorách CZEPA na Černém Mostě v Praze provádí tento servis firma Ultina a to vždy v pondělí od 8.00 do 16.00 hodin. Abyste na službu nemusela čekat a také abyste nejela zbytečně, je dobré se dopředu telefonicky objednat na telefonní lince Ultiny 776 261 756

Úhrada za diagnostiku a servis: poukazem od praktického lékaře nebo 200 Kč/hodinu + cena dílu.

Pokud nebudete mít dostatek finančních prostředků na případný doplatek nového vozíku, můžete zkusit zažádat o finanční příspěvek u nadací či nadačních fondů. 

V případě doplňujících dotazů se neváhejte obrátit na službu odborného sociálního poradenství. Kontakt - Monika Kupková, e-mail: kupkova@czepa.cz, tel. 775 980 952.

S pozdravem

Kupková Monika, DiS., sociální pracovnice


Monika Kupková, sociální pracovnice CZEPA

Prosím radu, kde dobře půjčit schodolez na cca 150 kg včetně vozíku. Jsme na Pze-východ.

JT

14.3.2022

Dobrý den,

na základě Vašeho dotazu jsem mapovala půjčovny zdravotnických a kompenzačních pomůcek, které mají v nabídce zápůjčku schodolezů.

Většina půjčoven má v nabídce schodolezy avšak s maximální nosností 130 kg. Schodolez, který má nosnost cca 150 kg je náročný na obsluhu (druhou osobou). Níže Vám zasílám kontakty na půjčovny zdravotnických a kompenzačních pomůcek, které se nabídly s Vámi Vaši situaci řešit.

Schodolez EU (jedná se o největší půjčovnu schodolezů v ČR) 

Firma má sídlo v Ostravě, nicméně schodolez jsou schopni dodat po celé ČR.

Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Náhlík, tel. 736 535 743, e-mail: info@schodolez.eu

Webový odkaz: https://schodolez.eu/

AVZ servis, s.r.o. 

Kontaktní údaje: tel. 737 342 974, 775 633 031, e-mail: info@avzservis.cz

Webový odkaz: https://www.avzservis.cz/produkty-pujcovna-kompenzacnich-pomucek-detail-8

Česká asociace paraplegiků - CZEPA, z.s.

Naše organizace má pro zápůjčky k dispozici 1 schodolez, nicméně nosnost je max. 130 kg. 

Kontaktní osoba: Anna Kupková, tel. 776 070 756, e-mail: czepa@czepa.cz

Webový odkaz: https://czepa.cz/schodolez/

S pozdravem

Kupková Monika, DiS., sociální pracovnice


Monika Kupková, sociální pracovnice CZEPA

Dobrý den, koupili jsme ojeté vozidlo(10 let starý ww caddy) a následně provedli flexi upravu pro vozickáře.Využili jsme příspěvek na koupi a úpravu motorového vozidla. Bohužel se auto po 2 měsících od koupi a úpravy porouchalo a jsou problémy s opravou auta, auto je nepojízdné. Chceme od kupní smlouvy odstoupit. Můžete nám poradit, jak v tomto případě postupovat . Děkujeme za odpověd'.

12.8.2021

Dobrý den,
jako sociální pracovnice musím konstatovat, že podle zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením (č. 329/2011 Sb.), pokud přestanete užívat vozidlo, na jehož koupi a úpravu byl poskytnutý příspěvek na zvláštní pomůcku, máte povinnost Úřadu práce ohlásit změny a vrátit poměrnou část příspěvku. 

Protože odstoupení od smlouvy má mnoho právních i individuálních podmínek, požádala jsem o odborný názor spolupracující externí právničku Mgr. Radku Pešlovou. Pro potřeby poradny uvádím souhrn doporučených informací:

Prodejce ručí za skryté vady a lze tedy odstoupit od smlouvy, pokud vady nelze opravit (§ 2169 odst. 1 občanského zákoníku). Ale provedená úprava vozidla může být v dokazování velkou komplikací. (Nevíme, co to je za vady a co to bylo za úpravu.)

 

To, že je vozidlo po koupi upraveno jistě bude argument prodejce, jak neuznat reklamaci. Tedy – opravdu upravující firma nemohla způsobit tuto závadu (třeba neprofesionalitou)? K tomu se nejspíš nevyhne reklamující vytvoření znaleckého posudku (např. na http://www.znalci-auta.cz/ lze smluvit znalce). 

 

Návrh postupu:

  1. vyjádření ze servisu o vadě, která brání užívání vozidla (nesmí se opravit!)
  2. dále bych se obrátila na firmu, která provedla úpravu s žádostí o vyjádření, zda mohlo díky jejich úpravě dojít k vadě v bodě 1. – udělala bych to formou reklamace provedené úpravy. Tuto reklamaci nejspíš zamítnou. Protokol schovat.
  3. Vyjádření servisu a protokol o reklamaci z bodu 2. zaslat na reklamaci prodejci auta společně s dopravením vozu.
    1. vyčkat schválení reklamace

                                                    i.     buď oprava

                                                   ii.     nebo odstoupení od smlouvy

  1. vyčkat na zamítnutí reklamace

                                                    i.     udělat znalecký posudek, obrátit se na prodejce znovu

                                                   ii.     se znaleckým posudkem se obrátit na ČOI –  mimosoudní řešení sporů

                                                  iii.     pokud to nepomůže, sepsat žalobu.
 

 

S pozdravem
Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice CZEPA

 


Hana Sixtová, sociální pracovnice CZEPA

Dobrý den,

před pár měsíci mi ZP půjčila mechanický invalidní vozík. Můj zdravotní stav se ovšem rychle zhoršil a potřebovala bych, abych přes neurologa dostala elektrický. Je to problém? Bydlím v domku se vstupním vchody. Blíží se doba, kdy nebudu schopna je vystoupat. Jaké zařízení pořídit a proplácí/půjčuje ho pojišťovna?

 

Děkuji a přeji kouzelné dny! Marta Fleková

23.6.2021

Dobrý den paní Fleková,

Váš dotaz si dovolím rozdělit na 2 části.

Elektrický invalidní vozík

Elektrický invalidní vozík patří do kategorie zdravotnických prostředků. Zdravotnické prostředky jsou hrazeny z prostředků veřejného zdravotního pojištění v rozsahu stanoveném zákonem. Pokud se Vám zhoršil zdravotní stav natolik, že potřebujete indikovat elektrický invalidní vozík, pak je toto zajisté možné. Elektrický invalidní vozík může indikovat lékař s odborností pro rehabilitaci, ortopedii, neurologii nebo vnitřní lékařství (internista) - žádost o elektrický invalidní vozík musí být tímto specialistou řádně zdůvodněna. Přidělení schvaluje revizní lékař příslušné zdravotní pojišťovny. Pokud Vám bude schválen elektrický invalidní vozík, počítejte s tím, že budete pravděpodobně vyzvána zdravotní pojišťovnou k vrácení mechanického vozíku, který nyní používáte.

Bezbariérové úpravy

Co se týká bezbariérových úprav, nemůžeme Vám adekvátně na Váš dotaz odpovědět. Abychom Vám mohli poradit, jakou bezbariérovou úpravu Ve Vašem případě provést (rampa, schodišťová plošina...), je třeba vidět stávající stav. V případě zájmu můžete využít poradenství týkající se bezbariérových úprav, které poskytuje moje kolegyně p. Zdeňka Faltýnková.

Kontakt - p. Zdeňka Faltýnková, e-mail: faltynkova@czepa.cz, tel.: 607 453 501.

Financování bezbariérové úpravy

Dle zákona č. 329/2011 Sb.(zákon o Dávkách pro osoby se zdravotním postižením), můžete na zákonem dané druhy a typy zvláštních pomůcek žádat tzv. příspěvek na zvláštní pomůcku. Nárok na příspěvek na zvláštní pomůcku má osoba, která má těžkou vadu nosného nebo pohybového ústrojí nebo těžké sluchové postižení anebo těžké zrakové postižení charakteru dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu, a její zdravotní stav nevylučuje přiznání tohoto příspěvku. Zdravotní postižení charakteru dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu odůvodňující přiznání příspěvku na zvláštní pomůcku a zdravotní stavy vylučující jeho přiznání jsou uvedeny v příloze k zákonu č. 329/2011 SbVe vyhlášce č. 388/2011 Sb. je pak uveden seznam druhů a typů zvláštních pomůcek určených osobám s těžkou vadou nosného nebo pohybového ústrojí.

Výše jsem Vám stručně odpověděla na Váš dotaz. Pokud budete potřebovat upřesňující informace, kontaktujte mě na e-mail kupkova@czepa.cz.

S pozdravem

Kupková Monika, DiS., sociální pracovnice


Monika Kupková, sociální pracovnice CZEPA

Dobrý den,

chtěl bych se zeptat, v současnosti začínám vybírání elektrického vozíku, nicméně jsem zjistil že bych i do vyřízení rád vyjel někam na výlet. Bohužel nemám v současnosti finance na pořízení nějaké z různých elektrických pohonů pro mechanický vozík (hurt-e atp.) a zajímalo mě, jestli je někde možné si takový pohon třeba na 2-3 dny půjčit? Sám jsem nebyl schopný nic najít, budu tedy rád za případné rady a předem děkuji za odpovědi.

Milan.

14.4.2021

Dobrý den pane Milane,

na základě Vašeho dotazu jsem mapovala půjčovny kompenzačních pomůcek, které by elektrické pohony mohli mít v nabídce a bohužel musím konstatovat, že pro Vás nemám žádný tip.

S kolegyní jsme Váš dotaz konzultovali přímo s firmou Hurt a následně i s firmou Ortoservis. Bylo nám sděleno, že zápůjčky elektrických pohonů nemají v nabídce a ani po této službě neměli poptávku. Problémem by při zápůjčce byl fakt, že k uchycení elektrického pohonu je třeba individuální nástavec. Obě firmy jsou schopny Vám pomůcku přijet ukázat a nechat vyzkoušet, zápůjčky však nerealizují.

Omlouváme se, ale bohužel Vám nejsme schopni poradit.

S pozdravem

Kupková Monika, sociální pracovnice

 

 


Monika Kupková, sociální pracovnice CZEPA

Dobrý den, jedná se o mého blízkého přítele. Před cca 8 měsícem dostal klistovou encefalitidu. Byl několik dní v umělém spánku. V současné době stále na částečné ventilaci a leží. Zatím bez většího pohybu všech končetin. Jelikož již velmi dobře komunikuje a vnímá, rádi bychom mu nějak zpestřili program. Ráda bych se zeptala, zda jsou nějaké přístroje například na čtení ovládané očima či hlasem. Nevím, kam se obrátit. Koukání na TV už ho opravdu nebaví, stále je zatím na spinální jednotce. Za každý tip budu ráda. Gabriela

24.2.2020

Dobrý den paní Gabrielo,

níže Vám zasílám kontakt na organizaci Spektra, která se na tyto pomůcky specializuje (nabízí podporu v oblasti výběru vhodné pomůcky, vyzkoušení pomůcky, financování, doručení a následné podpory - servis).

Kontakt: Spektra, Zátišská 1914/1, Praha 4 - Modřany

               telefon: 241 763 416, 241 774 675, e-mail: info@spektra.eu

               webové stránky: https://spektra.eu/

S pozdravem

Kupková Monika, DiS., sociální pracovnice

 


Monika Kupková, sociální pracovnice CZEPA
Dobrý den,
nevíte prosím, jestli jsou nějaké nadace nebo nějaká jiná finanční pomoc při řešení bezbariérové kuchyně?
22.5.2018

Dobrý den,

bohužel, bezbariérová úprava kuchyně nespadá do úprav, které jsou hrazeny prostřednictvím příspěvku na zvláštní pomůcky. Je tedy třeba hledat jiné finanční zajištění - sponzorský dar, nadační dar.

 

V obecném pohledu si každá nadace/nadační fond určuje komu, na co, za jakých podmínek a v jaké výši poskytuje příspěvek - a tyto údaje se mohou v průběhu času měnit.  CZEPA proto na svém webu nabízí seznam nadací, u nichž se na aktuální možnosti podpory můžete informovat (např. prostřednictvím webových stránek).

 

Bezbariérové úpravy v bydlištích osob se zdravotním postižením jsou jedním z okruhů, které podporuje např. Konto Bariéry . U dalších nadací Vám doporučuji využít náš inspirativní seznam a aktuální formy podpory si prověřit. Pokud byste měl/a možnost vyjednat si individuální sponzorský dar, je možné požádat Konto Bariéry o vytvoření "sponzorského podúčtu" (sponzor dává dar transparentní nadaci, dostává potvrzení o daru; smlouvou mezi KB a Vámi je ošetřeno, že daná částka je připsána Vám a Vy ji využijete ke schválenému záměru).

 

S pozdravem

Hana Sixtová, sociální pracovnice

 


Hana Sixtová, sociální pracovnice CZEPA
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jestli by jste mi mohli poradit ohledně schodišťové plošiny? Na co se při výběru zaměřit? Kde shánět? A nejlépe nějaké zkušenosti s něčím?
Předem děkuji za odpověď.
22.2.2018

Dobrý den,

můžeme Vám poskytnout tipy na firmy, které se zabývají nabídkou a montáží schodišťových plošin a případně Vám poskytnout poradenství ohledně příspěvku na zvláštní pomůcku od Úřadu práce. Co se týče konkrétního poradentsví ve výběru, záleží jistě na typu stavby, schodiště a dalších parametrech a požadavcích. Můžete poptat u více společností, pro případnou žádost o příspěvek u ÚP je třeba předkládat dvě nabídky. Také můžete poptat zkušenosti jiných uživatelů prostřednictvím diskuze na tomto portále, diskuzi na toto téma vyvolat.

 

Tipy na společnosti:

- Altech - https://www.altech.cz/ 

- Manus - http://www.manuspv.cz/

- Vecom - http://www.vecom.cz/

- Horizont Nare - https://www.horizont-nare.com/

- Erilens - http://www.erilens.cz/

 

S pozdravem

Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová, sociální pracovnice CZEPA
Dobrý den, prosím potřebovala bych se zeptat jestli se u Vás platí za vložení inzerátu. Manžel mi zemřel potřebuji prodat sedačku do auta pro vozíčkáře. Děkuji za odpověd Marie.
18.11.2015

Dobrý den, paní Marie,

vkládání inzerátů na náš komunitní postál je zcela zdarma. Pokud by Vám inzerát nešel vložit, obraťte se na pana Jiřího Kadeřávka, administrátora komunitního portálu Vozejkov.cz: vozejkov@czepa.cz.

S pozdravem

 

Dominika Horáková

sociální pracovnice


Dominika Horáková
Dobrý den, na regionálním setkání vozíčkářů, které
organizovalo sdružení CZEPA v Karlových Varech, jsem si vyzkoušela "vozíkomotorku" Rid-e, což byl i pro mne, jako choďáka, veliký zážitek. Mám manžela tetraplegika, pro kterého by takováto motorka znamenala mnohem větší svobodu pohybu i menší stigmatizaci elektrickým vozíkem. Zajímalo by mne, zda se na takovouto motorku dá získat nějaký příspěvek od státu, pojišťovny příp. nějakých nadací.
Děkuji
7.10.2015

Dobrý den,

motorka Ride-e je podle výrobce kombinací vozíku a výkonného elektrického pohonu, tedy "inovativním elektrickým vozíkem". V číselníku pomůcek zdravotních pojišťoven ale není uveden (tedy není hrazen zdravotní pojišťovnou). Není uveden ani mezi pomůckami, na které lze získat od úřadu práce příspěvek na zvláštní pomůcky podle zákona č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením. 

 

Nezbývá než investovat vlastní finanční prostředky, hledat sponzorské zdroje či žádat o podporu nadcí. Kontakty na nadace/nadační fondy a orientační vzor žádosti uvádíme na webu asociace CZEPA. Cílová skupina podporovaných klientů i oblast poskytované podpory se u každé nadace/nadačního fondu může v průběhu času měnit, doporučujeme proto nastudovat podmínky jednotlivých nadačních společností. 

 

S pozdravem

Hana Sixtová

pracovnice v sociálních službách


Hana Sixtová, sociální pracovnice CZEPA
Dobrý den,

moje matka je od ledna po idiopatické myelitidě kvadruplegik, který neovládá vyprazdňování. Od jednoho člověka, který pracuje v oblasti pečovatelských služeb, jsem se dozvěděla, že místo trvalého cévkování je lepší používat pleny z důvodu častých urologický infekcí od cévky. Dále, že je lepší zkusit naučit pravidelnou stolici jinými způsoby než používáním čípků, které časem přestanou fungovat. Moje matka je momentálně v Kladrubech, kde má zavedenu cévku a na vyprázdnění každé tři dny dostane čípek. Tuším, že je to tak nejsnazší, ale je to vůbec možné jinak? Jaká je běžná a nejlepší praxe v domácí péči?

Děkuji
7.9.2015

Dobrý den, co se týká vyprazdňování moči, skutečně permanentně zavedený katétr může být zdrojem častých infekcí, proto i v domácí péči se preferuje jednorázové cévkování v pravidelných intervalech. Samozřejmě je nutné zaučit pečující osobu urologem. Ovšem ani sestry domácí péče a ani pečovatelky nejsou k tomuto úkonu kompetentní. Vložné pleny jsou sice také řešením, ale s tím, že u imobilního člověka je třeba nejen jejich častá výměna, ale hlavně dobré vložení bez záhybů kvůli riziku otlaku. K tomuto úkonu pak můžete využít externí službu. Co se stolice týká, tak opravdu lidé s poškozením míchy získají kontinenci prostřednictvím pravidelné aplikace čípků obsahujících bisacodyl (v lékárně pod názvem Dulkolax), tak jako v Kladrubech. Reakce střev na čípek je individuální a mnozí tyto čípky používají desítky let bez problémů.

 

Zdeňka Faltýnková 


Zdeňka Faltýnková
Dobrý den....jsem držitelem průkazu ZTP/P..chtěl bych vědět jak a nejlépe nárokovat některé zdravotní pomůcky k trochu ,,normálnímu životu,, Mám el.polohovatelnou postel což asi pojišťovna preferuje jako nějaký luxus...teď jsem měl žádost o mech.invalidní.vozík a já bych se chtěl na vozíku pohyhybovat trochu aktivněji pokud to jde..a tak jsme vybrali nějaký odlehčený a který by mně zhruba vyhovoval..má hodnotu 19000kč ale jelikož už mám tu ,,luxusní postel,,tak naznali že jedině repasovaný..a já bych ale potřeboval obě dvě věci ..postel i vozík a to nemluvím ani o tom jak by mi značně a hlavně mojím starším rodičům kteří se o mně starají pomohl schodolez !!poraďte mi prosím na co mám teda vlastně nárok...
18.5.2015

Dobrý den,

bohužel víme z naší zkušenosti, že v poslední době přibývá případů, kdy pojišťovna neschválí úhradu

odlehčeného mechanického vozíku, pokud schválila žadateli v minulosti elektricky polohovatelnou postel.

 

Potřebou elektického lůžka se klient dostává (dle pojišťovny) do situace plně závislého člověka na asistenci bez

možnosti jakéhokoli samostatného pohybu. Pokud klient potřebuje el. polohovatelné lůžko, není tudíž schopen

aktivně používat mechanický vozík. K tomu, aby byla navrhovaná pomůcka schválena revizním lékařem

zdravotní pojišťovny, je třeba, aby odborný ošetřující lékař (ne praktik) jednoznačně zdůvodnil zdravotní

indikaci k potřebě konkrétní zdravotní pomůcky, ve Vašem případě tedy odlehčeného vozíku. Je třeba však

respektovat i právo pojišťovny poskytnout i repasovaný vozík, pokud tento splňuje indikační zdravotní kritéria

klienta. Pokud Vám pojišťovna tuto pomůcku zamítla, zkuste za pomoci Vašeho odborného lékaře podat

odvolání/stížnost proti neschválení pomůcky, kde lékař uvede, proč je důležité mít ze zdravotního hlediska

vozík odlehčený a nový, ne repasovaný. Revizní lékař pak zhodnotí Vaši potřebu souběhu pomůcek ze

zdravotního hlediska.

 

V případě schodolezu či jiné podobné pomůcky pro překonávání schodů. O tyto typy pomůcek, resp. o

příspěvek na jejich pořízení lze požádat Úřad práce. Nevýhoda schodolezu je, že ho musí ovládat jiná osoba.

Dalším řešením je instalace schodišťové plošiny či výtahu, který si ovládá sám vozíčkář a nepotřebuje tak

asistenci. Pokud máte starší rodiče, kteří se o Vás starají, je schodišťová plošina ideálnějším řešením. 

Úřad práce může na tento typ pomůcky poskytnout příspěvek v maximální výší 400 000,-Kč s 10% spoluúčastí

žadatele. Pokud budete chtít, můžeme Vám zaslat seznam firem, které tyto pomůcky vyrábí.

 

Pokud byste potřeboval nějaké další informace, můžete se na mě obrátit na e-mailové

adrese horakova@czepa.cz.

 

S pozdravem

 

Dominika Horáková - sociální pracovnice

Zdeňka Faltýnková - specialistka na spinální problematiku


Dominika Horáková
1 | 2 | »
skoda_handy_banner_550_160_2.jpg
baner-skoda-neridit_550x160_4.png