Zdravím, má tady někdo zkušenosti se zařizováním papírů do Dignitas? Díky.

29.8.2019

Dobrý den,
předpokládám, že se ptáte na zařízení Dignitas, které ve Švýcarsku poskytuje asistované ukončení života. Možná Vás zajímají názory či zkušenosti přímo od osob ochrnutých po poškození míchy, sekci  "poradna" však odpovídají pracovníci asociace CZEPA či externí spolupracovníci - specialisté. S "vyřizováním papírů do Dignitas" zkušenost nemáme.

Z Vašeho dotazu chápu, že jste ve složité životní situaci, ze které těžko hledáte východisko. Zabývám se otázkou, zda Vám můžeme být nápomocni při řešení Vašich záležitostí a starostí. Pokud byste měl/měla zájem, napište mi na email sixtova@czepa.cz, v jakých oblastech byste potřeboval/a pomoc (či využijte opět této anonymní poradny). Pomoc nabízíme v mnoha rovinách všem klientům bez rozdílu, tedy i těm s nejtěžší formou postižení či v závažných životních situacích. Společně bychom snad mohli hledat jiné možnosti řešení...

Hodně sil!
S pozdravem
Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová

Dobrý den, loni jsem koupil auto s příspěvkem úřadu práce a finanční úřad mi vrátil DPH. Měl jsem ale nehodu, jde o totální škodu, z auta je vrak. Vím, že musím nahlásit změnu na úřad práce, vrátit poměrnou část příspěvku a pak můžu znovu požádat o nový příspěvek. Jak je to s finančním úřadem a vrácením DPH? Děkuji.

29.8.2019

Dobrý den,
správně uvádíte, že pokud přestanete automobil s poskytnutým příspěvkem užívat či přestanete být jeho vlastníkem, musíte na Úřadu práce ohlásit změny a vypočítanou poměrnou část příspěvku vrátit. Pak máte možnost podat novou žádost na automobil.

Finanční úřad řeší vrácení DPH podle § 85 zákona č. 235/2004 Sb., kde se uvádí (volně tlumočím, přesné znění zákona najdete v odkazu): (1) DPH se vrací na automobil, na který Úřad práce poskytl příspěvek na zvláštní pomůcku. (2) DPH se vrací podle zákona jednou za 5 let, to ale neplatí, pokud ÚP poskytne nový příspěvek na zvláštní pomůcku. (3) V případě, že osoba se zdravotním postižením během 60 měsíců (5 let) vlastnické právo převede nebo vozidlo pronajme, je povinna vrátit vyplacenou částku nebo její poměrnou část Finančnímu úřadu. 

Jak jsem telefonicky konzultovala na Finančním úřadě, v případě zničení či zcizení se poměrná část vyplacené částky vracet nemusí. Bude-li od ÚP přiznán nový příspěvek na zvláštní pomůcku - motorové vozidlo, budete moci opět požádat o vrácení DPH.

S pozdravem
Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová

Dobrý den,

potřebuji v brzké době zakoupit novější automobil pro moji přepravu.  Našel jsem informaci že o příspěvek od Úřadu práce můžu žádat do 12 měsíců od zakoupení vozidla. Ale také jsem slyšel že  žádost po zakoupení vozidla je mnohem komplikovanější než vyřízení žádosti před samotnou koupí vozidla. 

Vozidlo potřebuji co nejdříve a bojím se že než proběhne proces žádosti, vozidlo které chci bude prodáno. Jedná se totiž o ojeté vozidlo.

Děkuji

 

29.8.2019

Dobrý den,
zákon o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením č. 329/2011 Sb. v § 14 (Nárok na dávku a na její výplatu) uvádí: "Příspěvek na zvláštní pomůcku lze poskytnout též na zvláštní pomůcku, která byla zakoupena v průběhu 12 kalendářních měsíců předcházejících dni zahájení řízení o poskytnutí příspěvku  na zvláštní pomůcku podle tohoto zákona.". Ze zákona tedy vyplývá, že je možné nejprve zakoupit automobil a poté ve stanovené lhůtě podat žádost o příspěvek. 

Také formulář žádosti o zvláštní pomůcku (ke stažení zde) v oddíle G (Požadovaná pomůcka) nabízí k vyplnění varianty "zakoupil jsem" nebo "hodlám zakoupit" zvláštní pomůcku.

Možnost podat žádost o příspěvek před či po zakoupení automobilu považuji za srovnatelnou. Pro obě varianty platí, že se posuzují dva základní parametry: (1) zdravotní stav žadatele vůči zákonným indikacím zdravotního stavu a (2) příjem žadatele a společně posuzovaných osob.

S pozdravem
Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová
Dobrý den,
platí i pro rok 2019, že parkovací karta pro OZP je také dálniční známkou?
14.1.2019

Dobrý den,

 

I v roce 2019 platí, že dle § 20 a zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, zpoplatnění nepodléhá  užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem

- přepravujícím těžce zdravotně postižené občany, kteří jsou podle zvláštního právního předpisu držiteli průkazu ZTP, s výjimkou postižených úplnou nebo praktickou hluchotou, nebo průkazu ZTP/P, pokud držitelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká

 

S pozdravem

 

Monika Kupková, DiS.

sociální pracovnice


Monika Kupková
Dobrý den, ráda bych doprovazela manzela(po těžké CMP s afazii) do lazni.Může mi moje zdrav.pojistovna(jsme oba u stejne) hradit ubytovani nebo nejak přispět?
5.12.2018

Dobrý den,

doprovod do lázní musí indikovat praktický/ošetřující lékař, který podává zdravotní pojišťovně návrh na lázeňskou léčebně rehabilitační péči pro manžela. Pokud praktický/ošetřující lékař manžela shledá, že je doprovod zapotřebí, pak by zdravotní pojišťovna měla náklady hradit. Bližší informace pak získáte u Vaší zdravotní pojišťovny.

 

S pozdravem

Monika Kupková, DiS., sociální pracovnice


Hana Sixtová
Dobrý den,

zaslechla jsem na jednom semináři, který se týkal PnP, že v případě odvolání, které trvá déle než půl roku, je možné podat stížnost s žádostí o finanční kompenzaci za dlouhodobé čekání na výsledek. Chtěla bych se zeptat, komu se daná stížnost zasílá (přímo MPSV, konkrétnímu oddělení nebo ÚP)?

Předem Vám velice děkuji za odpověď.
S pozdravem,
Martina
6.11.2018

Vážená Martino,

úřad Veřejného ochrnáce práv vydal v září 2018 tiskovou zprávu k tématu neúnosné délky vyřizování příspěvku na péči (v plném znění zde). V tomto článku se mimo jiné k tématu lhůt u odvolání uvádí (cituji): "Pokud ministerstvo o odvolání nerozhodne ve lhůtě, ombudsmanka lidem radí žádat ministryni práce a sociálních věcí o provedení opatření proti nečinnosti.  Rovněž by měli žádat ministerstvo o přiměřené zadostiučinění za nesprávný úřední postup (průtahy), protože nelze pouze konstatovat, že nedostatek posudkových lékařů neumožňuje rozhodnout ve lhůtě."

V asociaci CZEPA zatím s podáním žádosti o přiměřené zadostiučinění zkušenost nemáme. Podle zprávy úřadu VOP lze odvodit, že se podává k MPSV ČR, adresovala bych ho k rukám ministryně. Organizační struktura ministerstva je uvedena zde, kontakty zde

 

S pozdravem

Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová
Dobrý den.
Kdo podle legislativy povoluje označení "chráněná dílna". Znám firmu, která zaměstnává postižené, má status, že si lidé u nich mohou z firem objednat náhradní plnění,ale nechce zřídit bezbariérový vstup do svých prostor a ani přístupné WC. Prý jsou v pronájmu a tak asi investovat nemohou. Je nějaký předpis na vybavení a provozování těchto typů pracovišť? děkuji
23.10.2018

Dobrý den,

"chráněná dílna" je v dnešním jazyce zákona o zaměstnanosti "uznaný zaměstnavatel na chráněném trhu práce". Využila jsem odborné konzultace u vedoucích pracovníků Generálního ředitelství Úřadu práce ČR. Odborná pracovnice potvrdila, že zákon o zaměstnanosti ve vztahu k uznanému zaměstnavateli na chráněném trhu práce povinnost přizpůsobit pracovní prostředí neudává a tento aspekt zaměstnávání neřeší. 

 

V obecné rovině zákoníku práce se v souvislosti s bezpečností a ochranou zdraví při práci hovoří o povinnosti zaměstnavatele "vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům". V této souvislosti vnímám za významné individuální požadavky zdravotně postižených zaměstnanců ve vztahu k výkonu jejich práce. Proto, pokud se jim nedaří prosadit adekvátní pracovní podmínky, doporučovala bych jim obrátit se na Státní úřad inspekce práce - http://www.suip.cz/ podle místa sídla zaměstnavatele. 

 

S pozdravem

Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová
dobrý den, je možné sehnat samoobslužný schodolez ? jeden jsem našel ale přestaly ho dělat.
10.10.2018

Dobrý den,

při zadání hesla "schodolez samoobslužný" do internetových vyhledávačů jsem našla vícero nabídek - např.: 

- Altech - https://www.altech.cz/produkty/schodolezy/schodolez-samoobsluzny/

- SIV - https://www.pomuckyzdravotnicke.cz/detail/samoobsluzny-pasovy-schodolez/1892/

- Schodolezy Morava - https://schodolezymorava.cz/samoobsluzny-schodolez-explorer-a41

- Horizont-Nare - https://www.horizont-nare.com/climber_autonomic.htm.

 

S pozdravem

Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová
Dobrý den,manžel má cukrovku a špatně chodí,proto jsme koupili el.invalidní vozík.
Zajímalo by mne,zda jde pojistit .
30.8.2018

Dobrý den,

ano, pojištění elektrického vozíku jakožto kompenzační pomůcky je možné. Jistě můžete poptat pojištění kompenzační pomůcky u jakékoli pojišťovny, které dáte důvěru. Pokud byste váhala, koho oslovit, můžete konzultovat například u společnosti CarClub, která pojištění pomůcek může zprostředkovat. Více zde: https://www.carclub.cz/pojisteni/unikatni-pojisteni.

 

S pozdravem

Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová
Dobrý den,
Když je přiznán invalidní důchod, ale za rok 2018 od ledna byl příjem 0 Kč. Takže je schválen jen pouze základ 3470Kč. Bylo by možné po čerstvě získaní zaměstnání tenhle důchod navýšit? Nebo to hlásit až na další rok kde se to nejak vypočíta? Děkuji.
21.8.2018

Dobrý den, pokud dobře rozumím Vaší otázce, ptáte se na možnost zvýšení invalidního důchodu na základě Vaší případné výdělečné činnosti. 

 

V případě starobních důchodců lze požádat o přepočet starobního důchodu již po odpracovaných 360 dnech - viz. informace České správy sociálního zabezpečení.

 

V případě pracujících invalidních důchodců výše uvedené neplatí. Výše invalidního důchodu pro pracujícího invalidního důchodce se přepočítává až při přechodu na starobní důchod. Pokud to shrnu - můžete mnoho let pobírat svůj invalidní důchod a přivydělat si neomezenou výši platu, ale Vaše výdělečná činnost se do výše důchodu promítne teprve tehdy, až půjdete do starobního důchodu.

 

S pozdravem

Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová
Dobrý den, řeším zajištění péče o sebe - potřebuji osobní asistenci i zdravotní služby. Kde můžu získat adresáře? Děkuji.
3.8.2018

Dobrý den,

evidence (registrace) sociálních i zdravotních služeb náleží do kompetence krajských úřadů. Na jejich sociálních či zdravotních odborech můžete poptávat, zda vydávají adresáře. Obávám se však, že v dnešní době Vás odkáží hlavně na elektronickou verzi adresářů - tzv. registry.

 

Pro sociální služby je určený Registr poskytovatelů sociálních služeb, který je dostupný na internetovém odkazu: http://iregistr.mpsv.cz/. V tomto registru je možné vyhlávat služby v jednoduchém i rozšířeném formuláři, který umožňuje filtraci podle druhu služby, její formy (ambulantní/terénní/pobytová), cílové skupiny (např. osoby s tělesným postižením), věkové kategorie klienta a podle kraje. Registr vyfiltruje služby podle zadaných požadavků, zobrazí jejich kontakty, adresy, telefony, webové stránky, informace je možné si vytisknout.

 

Obdobně funguje Národní registr poskytovatelů zdravotních služeb na internetové adrese: http://nrpzs.uzis.cz/. V sekci "pro veřejnost" máte možnost vyhledat poskytovatele zdravotních služeb, opět máte možnost využít formu rozšířeného vyhledávání podle různých odborností a kategorií. Zobrazené informace lze exportovat do excelové tabulky, kterou je možné si vytisknout.

 

S pozdravem

Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová
Dobrý den,
nevíte prosím, jestli jsou nějaké nadace nebo nějaká jiná finanční pomoc při řešení bezbariérové kuchyně?
22.5.2018

Dobrý den,

bohužel, bezbariérová úprava kuchyně nespadá do úprav, které jsou hrazeny prostřednictvím příspěvku na zvláštní pomůcky. Je tedy třeba hledat jiné finanční zajištění - sponzorský dar, nadační dar.

 

V obecném pohledu si každá nadace/nadační fond určuje komu, na co, za jakých podmínek a v jaké výši poskytuje příspěvek - a tyto údaje se mohou v průběhu času měnit.  CZEPA proto na svém webu nabízí seznam nadací, u nichž se na aktuální možnosti podpory můžete informovat (např. prostřednictvím webových stránek).

 

Bezbariérové úpravy v bydlištích osob se zdravotním postižením jsou jedním z okruhů, které podporuje např. Konto Bariéry . U dalších nadací Vám doporučuji využít náš inspirativní seznam a aktuální formy podpory si prověřit. Pokud byste měl/a možnost vyjednat si individuální sponzorský dar, je možné požádat Konto Bariéry o vytvoření "sponzorského podúčtu" (sponzor dává dar transparentní nadaci, dostává potvrzení o daru; smlouvou mezi KB a Vámi je ošetřeno, že daná částka je připsána Vám a Vy ji využijete ke schválenému záměru).

 

S pozdravem

Hana Sixtová, sociální pracovnice

 


Hana Sixtová
1 | 2 | 3 | 4 | .. | 14 | »