Dobrý den. Mám problém se svým dosavadním obvodním lékařem. Změnil budovu své ordinace, která už není bezbariérová. Snažil jsem se sehnat nového v místní nemocnici kde je vše bez bariér, ale všichni mne odmítli. Většina před důchodem, ostatní z důvodu vytížení. Je nějaký jiný postup? Děkuji, Josef.

23.3.2020

Například VZP je schopna poskytnout přehled praktických lékařů, kteří ještě nemají naplněnou kapacitu, i dle místa vašeho bydliště. Bezbariérovou přístupnost bohužel neeviduje.


Mrázková Marcela redakce VOZEJKOV
17.3.2020

Dobrý den pane Josefe,

bohužel osobní zkušenosti s tímto problémem nemáme, nicméně Vám doporučujeme, obrátit se na Vaši zdravotní pojišťovnu, která by si měla vést přehled praktických lékařů, kteří nemají naplněnou kapacitu a přijímají nové klienty do své péče. Je však otázkou, zda si u těchto lékařů vedou i evidenci týkající se bezbariérového přístupu (a to jak do domu, tak do ordinace). Je možné, že Vám poskytnou seznam lékařů a Vy si je budete muset sám obvolat a na toto se dotázat. Dle mého názoru, pokud byste neuspěl, pak Vám zdravotní pojišťovna musí sama vyhledat praktického lékaře.

Další možností, kterou můžete zkusit, je kontaktování zdravotního odboru (většinou je sociální a zdravotní odbor spojen v jeden) ve Vašem kraji (krajský úřad). Tam by Vám mohli poskytnout informace, podporu, pomoc a adekvátně by Vás nasměřovali.

S pozdravem

Kupková Monika, DiS., sociální pracovnice


Monika Kupková

Dobrý den, jedná se o mého blízkého přítele. Před cca 8 měsícem dostal klistovou encefalitidu. Byl několik dní v umělém spánku. V současné době stále na částečné ventilaci a leží. Zatím bez většího pohybu všech končetin. Jelikož již velmi dobře komunikuje a vnímá, rádi bychom mu nějak zpestřili program. Ráda bych se zeptala, zda jsou nějaké přístroje například na čtení ovládané očima či hlasem. Nevím, kam se obrátit. Koukání na TV už ho opravdu nebaví, stále je zatím na spinální jednotce. Za každý tip budu ráda. Gabriela

24.2.2020

Dobrý den paní Gabrielo,

níže Vám zasílám kontakt na organizaci Spektra, která se na tyto pomůcky specializuje (nabízí podporu v oblasti výběru vhodné pomůcky, vyzkoušení pomůcky, financování, doručení a následné podpory - servis).

Kontakt: Spektra, Zátišská 1914/1, Praha 4 - Modřany

               telefon: 241 763 416, 241 774 675, e-mail: info@spektra.eu

               webové stránky: https://spektra.eu/

S pozdravem

Kupková Monika, DiS., sociální pracovnice

 


Monika Kupková

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat co můžu dělat když jsem ve Svazu tělesně postižených a předsedkyně  mi již víc jak 3 roky slibuje vyplacení peněz z charity - nevím z jaké, která měla přispívat mi i mojí dceři . Mi za práci a dceři na studium a ubytování.na střední škole pedagogické. Předsedkyně se stále vymlouvá na právníka ale nechce mi dát na něj kontakt abych se mohla přesvědčit jestli to je pravda nebo ne , jen mi dala kontakt na nějakou paní Modrou která má mě a mou dceru údajně na starost jenže táto paní měla podle @ co jsem si psala s předsedkyni již před 2 lety skončit. Takže nevím čemu mám věřit a ráda bych peníze které mám dostat za mou prací a za dceru dostala , jelikož potřebuji peníze na opravu střechy. Mám po 5 CMP- cévní mozková příhoda a další přidružené nemoci + operace krční páteře a jsem na invalidním vozíku proto jsem se obrátila na Vás jelikož opravdu už nevím kde a na koho se mám obrátit.

Děkuji za odpověď                     Kupková Pavla

30.1.2020

Vážená paní Kupková,
z Vašeho dotazu rozumím, že jste dostala příslib vyplacení financí, které měly být za Vaši odvedenou práci či jako dar na potřeby Vaší dcery. Bohužel už neuvádíte konkrétní podrobnosti -  o kterou pobočku STP jde, která osoba předsedkyně s Vámi jedná, zda Vaše práce byla provedena na základě pracovní smlouvy, zda "peníze z charity" byly sbírkou či oficiální žádostí o dar na Vaši podporu, zda příslib výplaty peněz můžete nějak dokladovat (smlouva, dopisy, emaily - písemný příslib výplaty peněz). Pro případné další poradenství bych potřebovala vědět více informací, proto prosím, abyste mě kontaktovala přímo na můj email sixtova@czepa.cz či na telefon 775 980 952. Děkuji.

S pozdravem
Hana Sixtová, sociální pracovnice  


Hana Sixtová

Dobrý den, chci zeptat, zda až si půjdu nechat dát udělat nový ŘP z důvodu zapsání harmonizacniiho kódu (již 20 let jsem na vozíku a ještě ho v řidičáku nemám),, tak zda budu muset dokládat nějaké potvrzení z autoškoly o kondičních jízdách? Mám v autě pouze pod  volantem páku na brzdu. Cca před dvaceti lety jsem v Kladrubech dělal nějaké kondiční jízdy na ruční řízení, ale potvrzení o tom žádné nemám. Nevíte tedy zda po mě budou na úřadě kde vydávají ŘP, chtít nějaké potvrzení a v případě, že ano, tak kde bych ho co nejrychleji získal? Bohužel ta autoškola, kde jsem absolvoval kondiční jízdy už zanikla. Předem děkuji moc za odpověď David Polák.

13.12.2019

Dobrý den pane Poláku,

dle našeho názoru nikde v zákoně není uvedena nutnost absolvování kondičních jízd. Vzhledem k tomu, že jste již 20 let po změně zdravotního stavu a pravděpodobně jste aktivním řidičem, pak by kondiční jízdy byly ve Vašem případě zbytečností.

Následující postup:

1. Navštívit praktického lékaře s vyplněným formulářem "Prohlášení posuzované osoby ke své zdravotní způsobilosti

2. Na základě tohoto prohlášení a na základě zdravotního stavu vyplní Váš praktický lékař "Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel", kde uvede (specifikuje) harmonizační kódy. Než půjdete k lékaři, můžete nahlédnout do seznamu harmonizačních kódů, které aktualizuje Ministerstvo dopravy ČR (upravené brzdové systémy se nacházejí pod skupinou 20). Pokud si harmonizačním kódem nebudete jist, můžete jej konzultovat u firem zabývajících se úpravou vozidel pro hendikepované (IROA (Bahyl), HURT, API CZ, JPSERVIS, CanoCar) nebo jej můžete konzultovat i s autoškolou.

3. S vyplněním Lékařským posudkem o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel se dostavte na Dopravní inspektorát či odbor dopravy dle místa Vašeho trvalého pobytu. Tam Vám vydají nový řidičský průkaz, kde budou zaznamenány specifikované harmonizační kódy.

V případě dalších dotazů se na nás neváhejte obrátit.

S pozdravem

Kupková Monika, DiS., sociální pracovnice

 


Monika Kupková

Dobrý den, bydlím v bytě zvláštního určení pronajatém od MHMP jako držitel průkazu ZTP/P a začínám si domácnost uzpůsobovat na chytré ovládání, tzv. smarthome. Je možné na tuto úpravu požádat i částečný příspěvek?

3.12.2019

Dobrý den, 
Váš dotaz má několik částí, které vyžadují bližší informace, více rozvedu níže. Legislativně se jedná o příspěvek na zvláštní pomůcku podle zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením (zák. č. 329/2011 Sb.) a související vyhlášky č. 388/2011 Sb.

1) Zdravotní indikace - průkaz ZTP/P ani přiznání bezbariérového bytu není určující. Příloha k zákonu č. 329/2011 Sb. uvádí "Zdravotní postižení odůvodňující přiznání příspěvku na zvláštní pomůcku a zdravotní stavy vylučující jeho přiznání", tedy seznam konkrétních zdravotních stavů, kterým je možné příspěvek na zvláštní pomůcku poskytnout (např. část I., bod I., písmeno B = "funkční ztráta obou dolních končetin na podkladě úplné obrny (plegie) nebo těžkého ochrnutí").   

2) Zvláštní pomůcky - co konkrétně se považuje za zvláštní pomůcky je uvedeno v příloze č. 1 k vyhlášce 388/2011 Sb. U každé zvláštní pomůcky je současně uvedena specifikace, pro které zdravotní stavy (viz. výše) je daná pomůcka určena. Je tedy třeba sledovat i seznam zvláštních pomůcek i indikované zdravotní stavy. Obecně se mezi zvláštní pomůcky uvádí: motorové vozidlo, úprava motorového vozidla, stavební práce spojené s uzpůsobením koupelny a wc, speciální komponenty osobního počítače, stavební práce s pojené s rozšířením dveří, schodišťová sedačka, lyžiny, rampa, plošina, zvedací systém, schodolez.

3) Chytrá domácnost - nedokáži posoudit, jaké konkrétní úpravy pod tímto pojmem myslíte. Zásadní otázka je, zda odpovídají zvláštním pomůckám uvedeným v příloze č. 1 vyhlášky (viz. výše). Je ale dobré vědět, že zákon v § 9 "Podmínky nároku na příspěvek na zvláštní pomůcku" v odstavci 13 uvádí: "Seznam druhů a typů zvláštních pomůcek ... na jejichž pořízení se poskytuje příspěvek, stanoví prováděcí právní předpis.", dále se v odstavci 14 uvádí: "Při rozhodování o poskytnutí příspěvku na zvláštní pomůcku, která není uvedena v seznamu podle odstavce 13, se posuzuje, zda je tato konkrétní zvláštní pomůcka z hlediska využití srovnatelná s druhy a typy zvláštních pomůcek uvedenými v seznamu podle odstavce 13.". (Ovšem podle mé dřívější zkušenosti s konzultací s metodičkou úřadu práce ohledně srovnatelnosti prvků "chytré domácnosti" se stanovenými zvláštními pomůckami, nebyla požadovaná pomůcka za srovnatelnou akceptována.).

Pokud budete potřebovat informace blíže ujasnit, můžete mě kontaktovat na emailu sixtova@czepa.cz.
S pozdravem
Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice

 


Hana Sixtová

Dobrý den, jak od 1.1.2020 platí ochranný limit u invalidů, znamená to, že pokud bude můj doplatek za léky měsíčně více než 500 Kč, tak částku nad 500 Kč dostanu zpět? Ale pokud za léky nedoplácím každý měsíc, ale např. 1x za 3 měsíce, tak se mě ochranný limit netýká? Děkuji za opdověď.

18.11.2019

Dobrý den,

abyste byla u Vaší zdravotní pojišťovny evidována jako pojištěnec se sníženým lékovým limitem, je třeba do konce tohoto roku - tj. do konce r. 2019 - dodat Vaší zdravotní pojišťovně obyčejnou kopii rozhodnutí o přiznání invalidity - doporučeně poštou, pokud to pojišťovna umožňuje, tak i elektronicky, či osobně na podatelně zdravotní pojišťovny.Vždy je vhodné si ověřit, zda Vás pojišťovna eviduje jako pojištěnce se sníženým lékovým limitem.

Nadlimitní úhrady by pojišťovny měly vracet po uplynutí čtvrtletí (4 x do roka) a to formou poštovní poukázky nebo jinou formou, kterou si zvolí pojištěnec, pokud je to možné. Nadlimitní úhrady by se měly vrátit do 60 kalendářních dnů po ukončení čtvrtletí.

Všeobecná zdravotní pojišťovna zatím uvedla k tématu vrácení nadlimitních úhrad tento materiál. Zde se odkazuje také na výklad započitatelných doplatků. 

Konkrétní informace o doplatcích Vámi užívaných léků žádejte u Vaší zdravotní pojišťovny.

Naše kolegyně v tuto chvíli zjišťuje u jednotlivých zdravotních pojišťoven informace, které v nejbližších dnech zpracuje do informačního článku na webových stránkách VOZEJKOV.

S pozdravem

Kupková Monika, DiS., sociální pracovnice


Monika Kupková

Zdravím, má tady někdo zkušenosti se zařizováním papírů do Dignitas? Díky.

29.8.2019

Dobrý den,
předpokládám, že se ptáte na zařízení Dignitas, které ve Švýcarsku poskytuje asistované ukončení života. Možná Vás zajímají názory či zkušenosti přímo od osob ochrnutých po poškození míchy, sekci  "poradna" však odpovídají pracovníci asociace CZEPA či externí spolupracovníci - specialisté. S "vyřizováním papírů do Dignitas" zkušenost nemáme.

Z Vašeho dotazu chápu, že jste ve složité životní situaci, ze které těžko hledáte východisko. Zabývám se otázkou, zda Vám můžeme být nápomocni při řešení Vašich záležitostí a starostí. Pokud byste měl/měla zájem, napište mi na email sixtova@czepa.cz, v jakých oblastech byste potřeboval/a pomoc (či využijte opět této anonymní poradny). Pomoc nabízíme v mnoha rovinách všem klientům bez rozdílu, tedy i těm s nejtěžší formou postižení či v závažných životních situacích. Společně bychom snad mohli hledat jiné možnosti řešení...

Hodně sil!
S pozdravem
Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová

Dobrý den, loni jsem koupil auto s příspěvkem úřadu práce a finanční úřad mi vrátil DPH. Měl jsem ale nehodu, jde o totální škodu, z auta je vrak. Vím, že musím nahlásit změnu na úřad práce, vrátit poměrnou část příspěvku a pak můžu znovu požádat o nový příspěvek. Jak je to s finančním úřadem a vrácením DPH? Děkuji.

29.8.2019

Dobrý den,
správně uvádíte, že pokud přestanete automobil s poskytnutým příspěvkem užívat či přestanete být jeho vlastníkem, musíte na Úřadu práce ohlásit změny a vypočítanou poměrnou část příspěvku vrátit. Pak máte možnost podat novou žádost na automobil.

Finanční úřad řeší vrácení DPH podle § 85 zákona č. 235/2004 Sb., kde se uvádí (volně tlumočím, přesné znění zákona najdete v odkazu): (1) DPH se vrací na automobil, na který Úřad práce poskytl příspěvek na zvláštní pomůcku. (2) DPH se vrací podle zákona jednou za 5 let, to ale neplatí, pokud ÚP poskytne nový příspěvek na zvláštní pomůcku. (3) V případě, že osoba se zdravotním postižením během 60 měsíců (5 let) vlastnické právo převede nebo vozidlo pronajme, je povinna vrátit vyplacenou částku nebo její poměrnou část Finančnímu úřadu. 

Jak jsem telefonicky konzultovala na Finančním úřadě, v případě zničení či zcizení se poměrná část vyplacené částky vracet nemusí. Bude-li od ÚP přiznán nový příspěvek na zvláštní pomůcku - motorové vozidlo, budete moci opět požádat o vrácení DPH.

S pozdravem
Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová

Dobrý den,

potřebuji v brzké době zakoupit novější automobil pro moji přepravu.  Našel jsem informaci že o příspěvek od Úřadu práce můžu žádat do 12 měsíců od zakoupení vozidla. Ale také jsem slyšel že  žádost po zakoupení vozidla je mnohem komplikovanější než vyřízení žádosti před samotnou koupí vozidla. 

Vozidlo potřebuji co nejdříve a bojím se že než proběhne proces žádosti, vozidlo které chci bude prodáno. Jedná se totiž o ojeté vozidlo.

Děkuji

 

29.8.2019

Dobrý den,
zákon o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením č. 329/2011 Sb. v § 14 (Nárok na dávku a na její výplatu) uvádí: "Příspěvek na zvláštní pomůcku lze poskytnout též na zvláštní pomůcku, která byla zakoupena v průběhu 12 kalendářních měsíců předcházejících dni zahájení řízení o poskytnutí příspěvku  na zvláštní pomůcku podle tohoto zákona.". Ze zákona tedy vyplývá, že je možné nejprve zakoupit automobil a poté ve stanovené lhůtě podat žádost o příspěvek. 

Také formulář žádosti o zvláštní pomůcku (ke stažení zde) v oddíle G (Požadovaná pomůcka) nabízí k vyplnění varianty "zakoupil jsem" nebo "hodlám zakoupit" zvláštní pomůcku.

Možnost podat žádost o příspěvek před či po zakoupení automobilu považuji za srovnatelnou. Pro obě varianty platí, že se posuzují dva základní parametry: (1) zdravotní stav žadatele vůči zákonným indikacím zdravotního stavu a (2) příjem žadatele a společně posuzovaných osob.

S pozdravem
Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová
Dobrý den,
platí i pro rok 2019, že parkovací karta pro OZP je také dálniční známkou?
14.1.2019

Dobrý den,

 

I v roce 2019 platí, že dle § 20 a zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, zpoplatnění nepodléhá  užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem

- přepravujícím těžce zdravotně postižené občany, kteří jsou podle zvláštního právního předpisu držiteli průkazu ZTP, s výjimkou postižených úplnou nebo praktickou hluchotou, nebo průkazu ZTP/P, pokud držitelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká

 

S pozdravem

 

Monika Kupková, DiS.

sociální pracovnice


Monika Kupková
Dobrý den, ráda bych doprovazela manzela(po těžké CMP s afazii) do lazni.Může mi moje zdrav.pojistovna(jsme oba u stejne) hradit ubytovani nebo nejak přispět?
5.12.2018

Dobrý den,

doprovod do lázní musí indikovat praktický/ošetřující lékař, který podává zdravotní pojišťovně návrh na lázeňskou léčebně rehabilitační péči pro manžela. Pokud praktický/ošetřující lékař manžela shledá, že je doprovod zapotřebí, pak by zdravotní pojišťovna měla náklady hradit. Bližší informace pak získáte u Vaší zdravotní pojišťovny.

 

S pozdravem

Monika Kupková, DiS., sociální pracovnice


Hana Sixtová
Dobrý den,

zaslechla jsem na jednom semináři, který se týkal PnP, že v případě odvolání, které trvá déle než půl roku, je možné podat stížnost s žádostí o finanční kompenzaci za dlouhodobé čekání na výsledek. Chtěla bych se zeptat, komu se daná stížnost zasílá (přímo MPSV, konkrétnímu oddělení nebo ÚP)?

Předem Vám velice děkuji za odpověď.
S pozdravem,
Martina
6.11.2018

Vážená Martino,

úřad Veřejného ochrnáce práv vydal v září 2018 tiskovou zprávu k tématu neúnosné délky vyřizování příspěvku na péči (v plném znění zde). V tomto článku se mimo jiné k tématu lhůt u odvolání uvádí (cituji): "Pokud ministerstvo o odvolání nerozhodne ve lhůtě, ombudsmanka lidem radí žádat ministryni práce a sociálních věcí o provedení opatření proti nečinnosti.  Rovněž by měli žádat ministerstvo o přiměřené zadostiučinění za nesprávný úřední postup (průtahy), protože nelze pouze konstatovat, že nedostatek posudkových lékařů neumožňuje rozhodnout ve lhůtě."

V asociaci CZEPA zatím s podáním žádosti o přiměřené zadostiučinění zkušenost nemáme. Podle zprávy úřadu VOP lze odvodit, že se podává k MPSV ČR, adresovala bych ho k rukám ministryně. Organizační struktura ministerstva je uvedena zde, kontakty zde

 

S pozdravem

Bc. Hana Sixtová, sociální pracovnice


Hana Sixtová
1 | 2 | 3 | 4 | .. | 14 | »