Proč je důležité se zdravě stravovat?

Poškození míchy vede vždy k určitému pohybovému omezení a v důsledku sníženého počtu aktivně pracujících svalů dochází ke snížení energetického výdeje, na které bylo tělo zvyklé. Pokud si chce člověk - vozíčkář zachovat svou optimální hmotnost (mírně nižší než je norma) a také fyzickou kondici, musí tomu přizpůsobit příjem stravy s takovou energetickou hodnotou, která odpovídá energetickému výdeji při jeho omezených pohybových možnostech. Množství energie potřebné k udržení základních životních funkcí těla se nazývá bazální metabolismus (základní přeměna) a ten je u lidí s poškozením míchy až o 16 až 64% nižší v závislosti na výšce a rozsahu míšního poškození a celkové tělesné kondici. Pokud si vozíčkář neosvojí včas vhodné stravovací návyky, nastanou ideální podmínky pro vznik obezity a s ní spojených dalších zdravotních potíží a omezení soběstačnosti. Je třeba dobře poznat své tělo a poskytnout mu vše, co potřebuje ke zvládání každodenních aktivit. 

Základní zásady zdravého stravování:

  • důležité je jíst pětkrát denně v pravidelných časových intervalech energeticky a nutričně vyváženou stravu (za normálních okolností nízkokalorickou) 
  • jíst je třeba pomalu, řádně rozkousat každé sousto a nevykonávat při jídle jinou činnost 
  • rozložení živin v potravě musí vycházet z aktuálního zdravotního stavu, eventuálních léčebných opatření a výdeje energie 
  • je třeba dbát na dostatečný příjem bílkovin (0,75 g/kg hmotnosti těla), polovinu bílkovin živočišných (ryby, tvaroh...) a polovinu rostlinných (brambory, výrobky z obilovin...), polysacharidů, vlákniny 
  • do jídelníčku by měl být zařazen dostatek zeleniny a ovoce jako zdroj cukrů, vitamínů a minerálních látek 
  • je třeba dbát na dostatečný příjem tekutin (30 -40 ml/kg hmotnosti těla) denně, střídat pití vody, bylinných čajů, ředěných ovocných šťáv a slabě mineralizovaných vod; konkrétní množství tekutin musí respektovat zdravotní stav, fyzickou aktivitu a počasí 
  • je nezbytné se vyhýbat častému stravování ve fast foodech (cheeseburger Mc´Donalďs 1 ks 1254 kj), pití alkoholu, tučným a kořeněným jídlům 
  • je třeba si uvědomit, že kontrola hmotnosti začíná v obchodě při nákupu potravin, proto je dobré znát jejich energetickou hodnotu 
  • je vhodné se poradit o složení jídelníčku a dietním režimu s nutričním terapeutem 
  • v případě nemoci nebo rekonvalescence je vhodné poradit se o multivitaminových či potravinových doplňcích s ošetřujícím lékařem. 

Více:

publikace - “Vše okolo tetraplegie“ 
webové stránky – www.vimcojim.cz, www.kaloricka-kalkulacka.cz, www.kaloricketabulky.cz, www.fitlinie.cz

Nenalezen žádný dotaz.