Dobrý den
Prosím o nějaké informace.Syn mněl 15.12.2014 vážnou autonehodu kde jako spolujezdec utrpěl vážná zranění a nyní je v RU Kladruby upoután na vozík.Je student a bylo potřeba přerušit studium-je mu 18 let.Jak je to v tomto případě řešeno s invalidním duchodem-kdy a jak o něj žídat a bude mít nárok,když doposud nepracoval.
Děkuji za případnou odpověd a radu
23.3.2015

Dobrý den,

přestože Váš syn nikdy nebyl výdělečně činný, měl by mít nárok na tzv. invalidní důchod v mimořádných případech. Odstavec 3 § 42 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění říká, že pokud invalidita vznikla po 18 roce, je doba studia nad 18 let (prvních 6 let studia na střední či vysoké škole) započítávána do doby pojištění pro vznik nároku na stanovené a výplatu invalidního důchodu.

V případě, že by byla Vašemu synovi uznána invalidita ve III. stupni (pokles pracovních schopností více jak 70%), je procentní výměra v těchto případech stanovena na 45% výpočtového základu měsíčně.

Co se týče samotné žádosti, doporučujeme klientům, aby si žádost o invalidní důchod podávali zhruba 3/4 roku od vzniku úrazu. Žádost se podává na České správě sociálního zabezpečení v místě bydliště žadatele.

Pokud byste měla nějaké nejasnosti, obraťte se na mne na e-mailové adrese horakova@czepa.cz

Jsem Vám k dispozici.

 

S pozdravem

 

Dominika Horáková

sociální pracovnice


Dominika Horáková
dobrý den
chci se zeptat chci si pořídit handbike a jake nadace přispívají
23.2.2015

Dobrý den,

nadací, které Vám mohou poskytnout příspěvek na nákup handbiku, je v České republice několik.

Můžete oslovit například Konto Bariéry, nadační fond J&T, nadaci Agel, Agrofert a další. Kompletní seznam nadací včetně kontaktů a odkazů na jejich webové stránky naleznete zde: http://www.czepa.cz/news/nadace1/.

 

Pokud je Vám mezi 18 až 45 lety a v posledních 18 měsících se Vám stal závažný úraz s nenávratným poškozením zdraví, můžete si podat žádost na Nadaci Charty 77 - Konto Bariéry o zařazení do projektu Nový Start. Díky tomuto projektu můžete získat až 100 000,-Kč a tyto finance využít např. na nákup Vašeho handbiku.

 

Pokud byste měl nějaké další dotazy, můžete kromě poradny na Vozejkově využít také e-mailového poradenství: czepa@czepa.cz nebo horakova@czepa.cz.

 

S pozdravem

 

Dominika Horáková

sociální pracovnice


Dominika Horáková
23.2.2015

Dobrý den,

nadací, které Vám mohou poskytnout příspěvek na nákup handbiku, je v České republice několik.

Můžete oslovit například Konto Bariéry, nadační fond J&T, nadaci Agel, Agrofert a další. Kompletní seznam nadací včetně kontaktů naleznete zde: http://www.czepa.cz/news/nadace1/

 

Pokud je Vám mezi 18 až 45 lety a v posledních 18 měsících se Vám stal závažný úraz s nenávratným poškozením zdraví, můžete si podat žádost na Nadaci Charty 77 - Konto Bariéry o zařazení do projektu Nový Start. Díky tomuto projektu můžete získat až 100 000,-Kč a tyto finance využít např. na nákup Vašeho handbiku.

 

Pokud byste měl nějaké další dotazy, můžete kromě poradny na Vozejkově využít také e-mailového poradenství: czepa@czepa.cz nebo horakova@czepa.cz.

 

S pozdravem

 

Dominika Horáková

sociální pracovnice

Dobrý den
Syn mněl 15.12.2014 vážnou autonehodu,kde jako spolujezdec utpěl vážné poranění páteře s poraněním míchy.Je prozatím upoután na vozík a v součastné době je v RU Kladruby,ale zatím netušíme jak vážné trvalé následky mu zustanou.Jaké máte prosím zkušenosti s plněním pojištoven-jaký je jejich přístup při plnění.
17.2.2015

Dobrý den,

 

děkujeme za dotaz. Jelikož k dopravní nehodě došlo dne 15.12.2014, při odškodnění bolestného a ztížení společenského uplatnění se již vychází z nového občanského zákoníku, kterým byla mj. zrušena vyhláška č. 440/2001 Sb., o odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění. Dle nové terminologie se újma odčiní peněžitou náhradou, vyvažující plně vytrpěné bolesti a další nemajetkové újmy; vznikla-li poškozením zdraví překážka lepší budoucnosti, nahradí se i ztížení společenského uplatnění, a to podle zásad slušnosti. Jelikož uvedené ustanovení postrádá jakákoliv kritéria pro stanovení výše náhrad, byla za účelem stanovení výše odškodnění za bolestné a ztížení společenského uplatnění vypracována tzv. Metodika k náhradě nemajetkové újmy na zdraví. Při stanovení výše odškodnění za ztížení společenského uplatnění lze nově zohlednit i např. okolnosti úrazu, postoj viníka, apod., dále necháváme zohlednit psychické následky úrazu.

 

Mezi další nároky patří náhrada za ztrátu na výdělku po dobu pracovní neschopnosti i po jejím skončení, náhrada nákladů spojených s léčením (např. cestovné i rodiny do zdravotnických zařízení, přilepšení ke stravě, doplatky léků, pomůcky, bezbariérové úpravy, náklady hospitalizací a rehabilitací), věcná škoda, náhrada nákladů spojených s péčí o zdraví poškozeného, s péčí o jeho osobu nebo jeho domácnost.

 

Jelikož dle Vašeho sdělení došlo k velmi vážnému zranění Vašeho syna, nově od 1.1.2014 může nejbližší rodina i jiné osoby blízké požadovat odčinění psychických útrap náhradou vyvažující plně jejich utrpění, opět podle zásad slušnosti. Význam při vyčíslení nároků bude mít zejména intenzita vztahů nejbližších s Vaším synem a s tím související negativní dopad do rodinného života.

 

Posouzení zdravotního stavu a dopadu následků do kvality života pro účely stanovení výše náhrady za ztížení společenského uplatnění se nechává zpravidla vypracovávat znalecky rok po úrazu, kdy většinou stav za tímto účelem je již ustálený. Do té doby lze samozřejmě požadovat odškodnění ostatních nároků, které vznikly.

 

K dotazu na zkušenosti s přístupem pojišťoven k plnění mohu z mnohaleté praxe uvést, že v případě těžkých poškození zdraví je velmi vhodné obrátit se na advokáta specializujícího se na problematiku odškodňování, neboť bez jeho znalostí a zkušeností v dané problematice bude poškozený vždy zcela nedostatečně odškodněn. Rovněž se lze domáhat i určitého plnění nad rámec uvedeného přímo po viníkovi nehody v rámci trestního řízení.

 

Budete-li mít zájem, zavolejte, rádi Vám vše telefonicky, či při osobní schůzce, vysvětlíme a poradíme, zodpovíme Vaše dotazy.

 

Děkuji s pozdravem,

 

JUDr. Zuzana Špitálská


JUDr. Zuzana Špitálská
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli bych měla nárok na odvoz sanitkou do nemocnice. Jsem onkologická pacientka a denně dojíždím na ozařování, což by nebyl takový problém, kdybych neabsolvovala i chemoterapii, po které mi je vždy špatně nejméně pět dnů. V té době nejsem schopna sama jet hromadnou dopravou.
28.12.2014

O úhradě odvozu sanitou na specializované vyšetření, či ambulantní léčení, či ošetření, z veřejného zdravotního pojištění rozhoduje v tomto případě Váš ošetřující lékař. Činí tak na základě Vašeho aktuálního, zdravotního stavu. Je tedy plně v jeho kompetenci zvážit, zda jste schopna k léčení cestovat veřejnou dopravou, či nikoliv.

Pokud je tedy nutné, v souvislosti s onkologickou léčbou, vyřešit i dopravu pacienta – pojištěnce na ambulantní ošetření, může předepsat lékař i nutnou dopravu sanitou, či soukromým vozidlem. V takovém případě hradí zdravotní pojišťovna i tuto dopravu. Všichni předepisující lékaři, tj. nejen „praktičtí lékaři“ se řídí stejnými zásadami. Pokud se pojištěnec rozhodne pro dopravu soukromým vozidlem, má podle § 37 odst. 2 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, nárok na náhradu cestovních nákladů v případě, že jeho zdravotní stav, podle vyjádření indikujícího ošetřujícího lékaře, neumožňuje dopravu běžným způsobem, bez použití dopravní zdravotní služby a pokud ošetřující lékař takovou dopravu schválí. K indikaci a vyúčtování dopravy soukromým vozidlem je určen tiskopis VZP-39. Formulář „Vyúčtování náhrady cestovních nákladů soukromým vozidlem“. Pokud předepíše ošetření a cestu lékař-specialista, jde úhrada do limitu jemu, či zdravotnickému zařízení, ve kterém pracuje (pokud je zaměstnancem). Pokud jezdíte na léčbu opakovaně, dopravu by mělo předepsat zdravotnické zařízení, kde je Vám poskytována.

Věc tedy konzultujte s Vaším ošetřujícím lékařem, vysvětlete mu situaci a požadujte předpis dopravy. Je ovšem možné, že vzhledem k limitům obsaženým v tzv. „Úhradové vyhlášce“ nebude snadné takovéto dopravy docílit.

Blíže o této problematice je možné se dočíst na webových stránkách VZP ČR zde.


Zdeněk Žižka
Dobrý den, mám nezvyklý dotaz. Jsem kvadruplegik a jsem plně odkázán na pohyb pomocí elektrického invalidního vozíku. V minulých dnech se mi mimo domov porouchal a pohyboval jsem se venku zcela sám. Měl jsem velký problém získat jakoukoliv pomoc. Jak má v takových situacích člověk postupovat, kam se obrátit o pomoc když,
a) Nemá možnost dovolat se pomoci rodinných příslušníků?
b) Jak v tomto případě funguje integrovaný záchranný systém (policie, hasiči) – která ze složek koordinuje nebo disponuje technikou schopnou převozu EIV?
28.12.2014

Žádná spolehlivá odpověď na řešení tohoto problému asi neexistuje. Předně, situaci, kdy se ocitne vozíčkář/-ka na porouchaném EIV mimo domov, bez pomoci, je nutné především předcházet. Na těchto vozících se totiž pohybují v drtivé většině jen nejtíže hendikepované osoby, bez možnosti samostatné lokomoce pomocí dolních končetin. Proto je nejvhodnější, aby takový vozíčkář, pokud se hodlá vydat ven, mimo domov, do terénu, měl s sebou doprovod, který je schopen, v případě nečekané situace, postarat se o řešení. Je bohužel častou realitou, že se vozíčkáři spoléhají na kvalitu vozíku a ven se bez jakéhokoliv doprovodu vydávají poměrně často. V dnešní době mobilů lze i tento postup u některých uživatelů EIV akceptovat, pokud se mají na koho po telefonu obrátit v případě poruchy, či jiné nenadálé události. Mám na mysli z rodiny, z okruhu kamarádů, známých, apod., kteří jsou schopni situaci řešit. I pro tyto případy by však mělo platit, že se vozíčkář na EIV nebude sám pohybovat na liduprázdných místech.

Pokud tedy už nastane situace, kterou popisujete a vozíčkář bez zmíněného zajištění se ocitne na porouchaném EIV daleko od domova, je těžké poradit univerzální řešení pro všechny případy a všechna místa ČR. Zde totiž bude rozhodující, kde přesně se nachází a na jakém vozíku přesně sedí. Všechny EIV totiž nejsou zdaleka stejné jak rozměrově, tak vahou. EIV může vážit od nějakých cca 35 kg až po skoro 180 kg. K váze vozíku je ale nutné připočíst i váhu jeho uživatele. Z uvedených údajů vyplývá, že bez zvedací plošiny, či jeřábku, či aspoň navijáku ve spojení s přenosnými lyžinami je velmi těžké porouchaný vozík s uživatelem sedícím na něm kamkoliv naložit k přepravě.

Nemyslím si, že by některá ze složek integrovaného záchranného systému byla přímo určena pro řešení této situace. Jde zde víceméně o servisní problém, obdobný porouchanému automobilu. Mám za to, že techniku k tomuto účelu výslovně určenou nebude mít k dispozici nikdo z běžných složek, včetně hasičů. Navíc, obrátit se ihned na hasiče by se mohlo vozíčkáři velmi „prodražit“, neboť hasiči nejsou k tomuto účelu primárně určeni (i když by to pravděpodobně mohli nějak zvládnout) a je otázkou, zda by takovou žádost nepovažovali za jejich zneužití. Věc by spíše možná dokázala řešit nějaká běžná přepravní společnost, zvyklá převážet např. domácí bílou elektroniku, nebo velké balení čehokoliv. Vyřešit by to šlo pomocí běžného dodávkového, či nákladního automobilu, se zvedací rampou. Takovýto přepravce ovšem v uvedeném případě nebývá ihned k dispozici. Navíc je to nesystémové řešení.

Doporučil bych nejspíš tyto způsoby řešení:

1) V případě, že se porucha stane v blízkosti servisní pobočky prodejce porouchaného vozíku, je dobré se pokusit se žádostí o pomoc kontaktovat nejdříve tento servis. Ten by samozřejmě situaci mohl vyřešit nejlépe (třeba i rychlou opravou přímo na místě, pokud by to bylo možné). Většina z velkých, seriózních prodejců EIV v ČR se vždy většinou snaží svému klientovi, na telefonickou žádost, nějak urychleně pomoci. A to i na poměrně velkou vzdálenost. Vzhledem k současným, ekonomickým možnostem těchto prodejců je však pravděpodobné, že již nikdo z nich nebude mít pro tyto účely zřízenou žádnou nepřetržitou, tísňovou, telefonickou službu, která by byla schopna situaci obratem zvládnout. Většinou z důvodu stále se snižujících plateb distributorům od zdravotních pojišťoven tyto služby, pokud je měli zřízeny, distributoři zrušili. Dovolat se tak půjde většinou pouze v pracovní době.
2) Pokud se takto problém nevyřeší a situace se vozíčkáři stane ve městě, které má svou vlastní Městskou policii, či těsně okolo města, asi bude nejvhodnější požádat o pomoc telefonicky zmíněnou MP. Městská policie by měla důvěrně znát prostředí města, a pokud sama odpovídající techniku nevlastní (což bude asi takřka vždy pravidlem), mohla by vědět na koho se z města obrátit, kdo by mohl pomoci. Tato metoda ale nebude využitelná v místech bez vlastní MP.
3) V takovém případě by bylo možná dobré pokusit se obrátit na Policii ČR. I ta by mohla vědět kam se obrátit. Ovšem, ani zde si nejsem jist, zda by se situaci podařilo s její pomocí vyřešit.
4) Účinnou metodou řešení by mohlo být, pokud v místě existuje specializovaný přepravce vozíčkářů, s mikrobusem vybaveným zvedací plošinou, pokusit se kontaktovat jej. Takový dopravce sice většinou má velmi nabitý program, ale v tomto akutním, výjimečném, havarijním případě by mohl být schopen, do nějaké doby pomoci.
5) Pokud by nepomohl nikdo ze jmenovaných, bylo by vhodné pokusit se telefonicky kontaktovat nejbližší městský, nebo obecní úřad. I zde by bylo možné najít pomoc. I zde by, na základě dobrých znalostí místních poměrů, mohli pracovníci úřadu, prostřednictvím nějakého místního dopravce, zprostředkovat účinnou pomoc. Úřady některých velkých měst navíc mohou mít k dispozici, pro tyto potřeby jeden přizpůsobený automobil, kterým dokáže MÚ účinně pomoci. Mnohým větším městským, či obecním úřadům je totiž tento problém znám a ty, které pochopí jeho závažnost, se pokusí i tyto mimořádné, závažné situace nějak ošetřit. Většina z takovýchto se snaží, pokud nemají vlastní potřebný automobil, uzavřít příslušnou dohodu s některým z dopravců, či s více dopravci najednou, kteří jsou schopni tuto situaci řešit.

Zde je však potřebné zdůraznit, že takovéto výjimečné havarijní situace jsou velmi zřídkavé, až zcela výjimečné a příslušným úřadům se příliš nevyplatí do jejich řešení investovat velký objem prostředků. Proto se může stát, že takovouto situaci příslušný úřad řešit vůbec neumí, nebo nemá zájem řešit. A to přesto, že by občanům žijícím v místě měl pomáhat a tuto problematiku neupozaďovat.
6) Teprve po vyčerpání všech předchozích možností, u kterých byly všechny pokusy neúspěšné, by se měl vozíčkář obrátit telefonicky na hasiče. Jako první volba by se ale tahle varianta nejspíš doporučit nedala a to z výše uvedeného důvodu.
7) Pokud by však nevyšla vůbec žádná z uvedených variant pomoci (což je velmi nepravděpodobné), poté by se vozíčkář už asi pouze musel obracet na okolojdoucí lidi se žádostí o jejich pomoc. A to buď osobní, nebo prostřednictvím jejich „konexí“.


Zdeněk Žižka
Dobrý den, mám dotaz. Dnes jsem navštívila svoji praktickou lékařku, od které jsem potřebovala předepsat léky (trpím hypertenzí). Bohužel ta nebyla přítomna a ani zástup za sebe neuvedla. Obrátila jsem se tedy s žádostí o předpis tohoto receptu na sousedící lékařku, (ordinace hned vedle). Je internistkou a v loňském roce mi zmíněné léky již předepsala. Nyní jsem byla odmítnuta s nepříjemným komentářem. Zatížila bych paní doktorce rozpočet? Nepochopila jsem to.
28.12.2014

Vaše domněnka, obsažená v dotaze, je zcela správná. Každý praktický lékař a specialista, kteří mají smlouvu se zdravotními pojišťovnami, mají od každé pojišťovny stanoven tzv. „limit“ do výše kterého mohou bez problémů předepisovat léky, či zdravotnické prostředky (dále jen ZP) plně, nebo částečně hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Limit je odvozen od počtu a složení jeho pacientů a hlavně od celkové výše předepsaných léků a ZP v předcházejících letech. Pokud lékaři tento limit za kalendářní rok překročí, musí velmi dobře zdůvodnit proč se tak stalo. Pokud příčina překročení jejich limitu nebude dobře zdůvodnitelná, pojišťovna je za překročení sankcionuje a rozdíl od nich může požadovat uhradit.

Předpis léků Vám, jako člověku, který není pacientem předepisujícího lékaře, je samozřejmě pro lékaře nezdůvodnitelný. Nevím, kolik Vaše léky stojí, ale limit předepisujícího lékaře by samozřejmě zatížily, bez možnosti odůvodnění pojišťovně. O tuto částku by tedy lékař měl méně pro pacienty, kteří jsou u něj registrováni. Proto se, zcela logicky, každý lékař předpisu léků a ZP pro jiné pacienty velmi brání. Není to ani tak o jeho neochotě, jako o tom, že musí dodržovat podmínky smluvené s pojišťovnou. Samozřejmě, že nemalou, ne-li rozhodující roli hraje i to, že „cizího“ pacienta dobře nezná, nezná jeho aktuální zdravotní stav a za této situace se prostě neodváží mu na jeho vyžádání předepsat jakékoliv léky. Mohlo by se stát, že by ho také mohl velmi poškodit na zdraví, či dokonce ohrozit na životě. Proto si tento postup nikdo z léků nedovolí.

Nevím, jaký komentář lékařka, která Vám odmítla léky předepsat, měla, ale mám za to, že v tomto případě byste měla mít pro její odmítnutí pochopení. Její postup v této situaci byl plně legitimní.


Zdeněk Žižka
Dobrý den, moje lékařka podává žádost na zdravotní pojišťovnu o el. vozík pro mě a po mne chce nějaký kód? Co mohu udělat pro urychlení celého procesu? Mechanický vozík jsem měl měsíc zapůjčený a další měsíc už je můj, teda pojišťovny. Tenkrát mne děsila OL, že to trvá až 6 měsíců. Mohu trochu chodit o berlích.
28.12.2014

Z Vašeho dotazu nejde vyčíst dostatek informací, které potřebuji k úplné a přesné odpovědi. Především mi nesdělujete, jaká je Vaše diagnóza a jaký je rozsah Vaší pohyblivosti. Proto se pokusím odpovědět pouze na základě Vašich kusých informací. Pokud jsem to správně pochopil, tak v současnosti máte v užívání mechanický invalidní vozík, který Vám zapůjčila zdravotní pojišťovna. Zároveň mám za to, že dokážete na kratší vzdálenosti chodit i o berlích. Předpokládám, že za této situace byste chtěl zapůjčit od zdravotní pojišťovny elektrický invalidní vozík, abyste byl samostatnější a mobilnější.

Pokud jsou všechny mé předpoklady správné a situace je taková, jak ji popisuji, tak v takovém případě Vám, ve smyslu metodiky zdravotních pojišťoven, ve spojení se zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, nemůže být elektrický invalidní vozík zapůjčen. A to především proto, že již máte od zdravotní pojišťovny zapůjčen mechanický invalidní vozík, který Vám umožňuje samostatný pohyb a který zdravotní pojišťovna považuje ve Vašem zdravotním stavu za pomůcku nejméně ekonomicky náročnou. Ve svém výkladu považují zdravotní pojišťovny mechanický a elektrický invalidní vozík za pomůcku stejného typu. A jako takovou lze tuto pomůcku zapůjčit pouze jednu. Oba vozíky zapůjčují zdravotní pojišťovny zcela výjimečně, jen velmi nerady a po dlouhém a složitém řízení a hodnocení, vedeném zcela individuálním způsobem.

To je však pouze jeden důvod proč Vám nemůže zdravotní pojišťovna elektrický invalidní vozík zapůjčit. Hlavním důvodem je, že jste schopen rukama ovládat mechanický invalidní vozík a navíc i o berlích trochu chodit. Protože základním předpokladem pro zapůjčení elektrického invalidního vozíku (EIV) je skutečnost, že pacient není schopen samostatného pohybu pomocí dolních končetin a zároveň má závažným způsobem postiženy i horní končetiny, které mu neumožňují pohyb na mechanickém invalidním vozíku. Nebo musí pojištěnec trpět závažným vnitřním onemocněním (zpravidla závažné postižení srdce a cév), které mu neumožňuje větší fyzické zatížení.

Podle Vašeho sdělení předpokládám, že ani jednu z těchto náročných podmínek nesplňujete, proto Vám nemůže být EIV zapůjčen. Pokud po Vás Vaše ošetřující lékařka chce nějaký kód, tak zde se jedná o kód, pod kterým jsou jednotlivé zdravotnické prostředky vedeny a evidovány v číselníku zdravotní pojišťovny. Každý zdravotnický prostředek má svůj kód. Tento kód samozřejmě zná a sdělí Vám každý z prodejců, či distributorů zdravotnických prostředků. Na Vás však je, abyste si vozík pečlivě, za účasti odborníků (nejlépe ergoterapeutů), nejdříve vybral a podle Vašeho výběru poté předepisující lékařce sdělil příslušný kód zdravotní pojišťovny.

Jak však uvádím výše, ze zmíněných důvodů Vy tento kód vůbec nepotřebujete, protože předpis EIV pro Váš nebude revizním lékařem zdravotní pojišťovny schválen.


Zdeněk Žižka
| 1 | .. | | 13
banner-handy.jpg
cpv_banner-3-2.jpg